3.9

Älskade hundar

Tre historier om tre skilda samhällsklasser. Rika tv-människor, arbetare och hemlösa länkas samman i en berättelse om våld, svek, beställda mord, vacker kärlek och hundslagsmål.

Originaltitel Amores Perros
Alternativ titel Amores Perros - Älskade hundar, Love's a Bitch
Regissör Alejandro G Iñárritu
Manus Guillermo Arriaga
Genre Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Emilio Echevarria, Goya Toledo, Gael García Bernal, Alvaro Guerrero, Vanessa Bauche, Marco Pérez, Jorge Salinas, Rodrigo Murray, Humberto Busto, Gerardo Campbell, Rosa María Bianchi, Adriana Barraza

Skapad 2019-12-18 av Kiril
Nämner någon mexikansk film ställer sig de flesta som levande frågetecken. Ett land som maximalt lyckas producera 15 filmer per år, varav nästintill ingen får internationell distribution lyckas...   Läs mer »

StaffanE71
2017-12-24
Riktigt stark film, underbart filmad, en smart multi-story som vävs samman. Men den må vara grym, mot både människor och hundar. Skickligt regisserat av Iñárritu. Klart sevärd. En 4'a.
mi9
2017-05-24
Grymt bra film, och den är grym, och det synd om människorna...
Roswall
2017-01-26
Fantastisk parafras på Kain och Abelberättelsen från 1 Mosebok 4. Trist att många missar de existensiella och religiösa referenserna här i vårt sekulära land. De ger oerhörd tyngd åt film. Inte minst åt slutscenen i min mening.
RustyFilm
2016-12-11
Vad är det här då? En hundbaserad Pulp Fiction? Ja, något sånt ere. En ganska begränsad intrig vecklas ut på ett krångligt sätt under lång tid. Nä, nån Pulp Fiction ere nog inte
WoodWoman
2015-03-20
En väldigt Stark drama. Jag hade låga förväntningar, blev därav glatt överraskad! Det känns som att den här filmen lämnar kvar någonting efter sig. Härlig kamera, snygga bilder, klipp och väl utvalda miljöer. Riktigt skön musik, som i den här filmen spelar stor roll. Sammanvävningen av historien görs på ett sätt så att det känns naturligt. Flyttas fram och tillbaka i nutid och dåtid mellan de olika karaktärerna till varandras platser, utan att det blir rörigt. Gillar hur i all denna olycka, hunden/ar har en sådan kraftfull del, står en så nära. Dom får en schysst bild som man nästan aldrig ser i filmvärlden. Då jag till en början blev väldigt skeptisk pga hundslagsmålen, (som tydligen inte kommit till skada under filminspelningen) Det förs tydligt fram att han jobbar på det starka bandet mellan hund och människa. Klass skillnaden läggs också upp på ett härligt spydigt sätt. Det enda minus var att den kanske blev lite för lång. Sevärd, Y en la fin, la pelicula tenia totalmente otro sentido. A menus por mi..
2015-01-03
Jag gillar denna film. Jag gillar upplägget med de olika människoöden som till slut också korsas. Jag gillar miljöerna, stämningen och karaktärerna. Jag gillar också starkt det spanska språket. Allt detta gillar jag och lite till när jag ser filmen. Det förvånande och också överraskande är vilken liten effekt filmen har på mig nu efteråt och så lättglömd den verkar vara. Detta är absolut ingen dålig film men samtidigt så hade jag hoppats på att filmen skulle lämna större avtryck på mig.

2014-12-31
Gillar regissören men kommer aldrig våga se denna film p g a hundslagsmålen. Synd, för den är säkert väldigt bra.
Gigi1943
2014-09-10
Väldigt otäck, jag hoppas verkligen att hundarna inte kom till skada i verkligheten. Det får räcka med en trea. Stark film!

2014-09-04
Den här tycker inte jag om.
hestret
2014-08-05
Kraftfull, känslorik, obehaglig. En av få filmer som lyckats med multihistoriegrejen. Svarta humor sitter också riktigt bra. Där filmen saknar lite kanske är skådisarna, men kan också vara en liten språkförbistring. Fortfarande en stark fyra. 86/100