Amorosa

Historien om den omdebatterade författarinnan Agnes von Krusenstjerna under perioden 1913-1930 och hennes äktenskap med den fjorton år äldre författaren David Sprengel, som fick stor betydelse för hennes författarskap.

Originaltitel Amorosa
Regissör Mai Zetterling
Manus Mai Zetterling
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Stina Ekblad, Erland Josephson, Philip Zandén, Peter Schildt, Olof Thunberg, Catherine de Seynes, Lena T Hansson, Rico Rönnbäck, Lauritz Falk, Gunnel Broström, Helene Friberg, Efva Lilja, Karin Forslind, Johan Rabaeus, Mimi Pollak, Börje Ahlstedt

Albion
2021-10-27
Omtitt efter 18 år. Det är en studie i mentalt inferno av en sargad själ och som sådan ger detta mig inget av värde. Starkt skådespel av Stina Ekblad och Erland Josephson känns mest som han spelar sig själv. Igen. Betyget blir även denna gång en 2;a
2021-06-29
Jag älskar Sina Ekblad, hon är nog vår främsta levande skådespelerskor just nu. Philip Zandén har jag väl lite svårt för, men men. Filmen kanske har en aning för låg tempo, men det får duga..
Ful_fisk
2020-07-17
Välspelad, experimentell och snygg med ett par riktigt fina scener, men den där extra nerven infinner sig aldrig riktigt. Kanske Zetterlings främsta film efter det lysande 60-talet, men i samma klass är den dessvärre inte.
LillaBlåaMus
2020-02-13
Plågsam. Får fortsätta läsa böckerna för att försöka förstå von Krusenstjerna.
LillaBlåaMus
2020-02-13
Plågsam. Får fortsätta läsa böckerna för att försöka förstå von Krusenstjerna.
tksoul
2018-07-10
Ruggigt stark i enskilda scener men den håller inte ihop något vidare.
Macheath
2013-08-19
Nej, tyvärr, det funkar inte. Bäst är det i de mer realistiska sekvenserna, då bränner det emellanåt till, men annars - nej. Det känns som att manus saknar styrsel. Inget blir egentligen berättat. Och fotot, är det verkligen så bra?
Ima_Tree
2013-08-16
Intressant historia som blir totalt nerskiten av att försöka vara mer än den klarar av. Tunga prettoskådisar som Erland Josephson, klassiskt svår ångestladdad poetisk dialog och ambitiöst foto siktar på att landa jämte Tarkovskij och Bergman. Tyvärr misslyckas det och blir mest fult, enerverande och rörigt.
KyLLo
2012-10-28
En ojämn 80-talsfilm som jag inte blir särskilt klok på. Om filmen vill berätta något så känns det som att det är för tunt underlag eller att den fokuserar på fel delar och kräver förkunskaper. Även skådespelarna är ojämna, men det är intressant att se dagens skådespelare i yngre dagar.
paragon
2012-08-28
Det fantastiska fotot förhöjer upplevelsen.