3.1

Amour fou

Berlin, 1800-tal. Den unge poeten Heinrich vill begå självmord tillsammans med sin kusin Marie; den yttersta kärleksförklaringen. När hon visar sig vara skeptisk ställer han in siktet på en annan kvinna.

Originaltitel Amour fou
Alternativ titel Mad Love
Regissör Jessica Hausner
Manus Jessica Hausner
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Christian Friedel, Stephan Grossmann, Sandra Hüller, Birte Schnoeink, Sebastian Hülk, Katharina Schüttler, Peter Jordan, Eva-Maria Kurz

Tonti
2020-02-24
Väldigt fint foto, inte minst färgerna återigen. Också ett skickligt lustmord på den manlige melankolikerns gränslösa egocentrism.
live
2018-12-11
Främst stilla kamera, skådespelarna rör sig endast liksom i teater. Tystnad. Ingen musik förutom de flera uppträdanden med piano och sång som görs i de adliga kretsarna. Fåordigt. Stelt. Sval miljö. Det är vackra scener, bleka ansikten. Tänkte på Roy Andersson. Komiken är dov. Dramat slingrar sig fram sakta, men säkert. Karaktärer med stort K bärare av olika tankar om livet färgat av tiden. Döden är ett starkt tema, liksom kärleken och livet. Om relationer, liksom personers relation till livet och döden. Poetiskt. Jag dras inte in så starkt i människornas öden, jag jämrar mig inte för dem och de jämrar sig inte för sig själv heller. Den där svala, adliga miljön följer som ett töcken även in i ämnen som man kanske känner borde kännas mer, men jag upplevde det ej som ett problem. Det går in i allt det andra, i den svala miljön, det tysta. Gillar även hundarna och de deprimerande karaktärerna. 4/5!
labi
2018-09-30
Mycket fokus på estetik som drar ner betyget en smula. Vackert foto, gott så. Varje sekvens är som en tavla i sig. Men när estetiken tar över sitter jag och tänker på tapetvalet, eller alla dessa hundar i speglar. Misstänker att någon plockar upp historien om Heinrich von Kleist och Henriette Vogel och gör en mer fullblodad film framöver.
JEngman
2016-03-09
Låångsam film JA, känslolösa personer JA, fula tapeter JA. Bra film NEJ.
okidoki
2016-02-01
Snyggt foto. Livlöst.
myslas
2016-01-13
Väldigt vackert foto och en intressant historia. Det stela spelandet utan att visa mycket känslor är ett grepp som jag hade svårt för i början av filmen men som jag vande mig efter hand även om det ibland ger upphov till närmast Roy Anderssonsk komik. På sätt och vis en rätt bisarr film men jag gillade det mycket.
Spidde
2015-10-21
Tyckte storyn lät intressant men filmen visade sig vara en av årets stora prettofester och som sådan inget som underhöll eller engagerade mig. Det finns nog dock en liten nischad publik som älskar det här.
origC-J
2015-10-04
En väldigt elegant film, bättre än väntat. Fin skildring av perioden, i allt från idéerna till tapeterna. Riktigt snyggt kameraarbete också,
stgurgel
2015-09-22
Vackert och kvävande likstelt
goeran
2015-09-12
Jag gillar Jessica Hausners Amour Fou; hon fångar väl den senromantiska tidsandan. Och finns det någon tacksammare berättelse än självmordspakten mellan diktaren Heinrich von Kleist och Henriette Vogel? Mycket snyggt filmat i väl valda färger!