Amundsen

Historien om hur upptäcksresande Roald Amundsen blir den första personen på Sydpolen

Originaltitel Amundsen
Regissör Espen Sandberg
Manus Ravn Lanesskog
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Pål Sverre Hagen, Katherine Waterston, Christian Rubeck, Jonas Strand Gravli, Trond Espen Seim, Mads Sjøgård Pettersen, Ole Christoffer Ertvaag, Fridtjov Såheim, Ida Ursin-Holm, Ruby Dagnall, Geoffrey Kirkness, Ted Otis, Eirik Evjen

Danny_Boy
2019-07-27
Snygg och välspelad, men i övrigt en rätt tom film.
#54
2019-05-21
Standard biopic.
BenStiller
2019-05-15
En stark film om en märklig huvudperson där ärelystnad och längtan efter äventyr styr livet totalt. Fina rollprestationer och trovärdiga miljöer. Visst hade man kunna gå djupare in i bakgrund och motiv för filmens karaktärer, men vill man fördjupa sig finns böcker i ämnet. Jag ger den en 4:a!
Jaganatha
2019-05-12
Lite väl mycket av en standardbiografi över ett visserligen intressant och historiskt framstående levnadsöde. Skådespelarna är bra över lag, men detta ger inte mycket större insikter i Amundsen och hans polarfärder än att läsa en Wikipediaartikel om samma ämne. Men det ser åtminstone kallt ut, när det ska göra det och jag förutsätter att inget av filmen spelades in på plats i arktiskt klimat.