2.7

Amundsen

Historien om hur upptäcksresande Roald Amundsen blir den första personen på Sydpolen

Originaltitel Amundsen
Regissör Espen Sandberg
Manus Ravn Lanesskog
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Pål Sverre Hagen, Katherine Waterston, Christian Rubeck, Jonas Strand Gravli, Trond Espen Seim, Mads Sjøgård Pettersen, Ole Christoffer Ertvaag, Fridtjov Såheim, Ida Ursin-Holm, Ruby Dagnall, Geoffrey Kirkness, Ted Otis, Eirik Evjen

HerrNenne
2020-01-04
Jag har upptäckt att jag gillar upptäckar-filmer, geografiska sällskap, kartor och vita fläckar. Så jag gillar det här. Första halvan åtminstone, som är väldigt bra med fint flyt. Sen segar det ner något otroligt. Stör mig också på att Amundsen här ser ut att spelas av Per Andersson så förväntar mig hela tiden hans bräkanden, hehe.
Danny_Boy
2019-07-27
Snygg och välspelad, men i övrigt en rätt tom film.
#54
2019-05-21
Standard biopic.
BenStiller
2019-05-15
En stark film om en märklig huvudperson där ärelystnad och längtan efter äventyr styr livet totalt. Fina rollprestationer och trovärdiga miljöer. Visst hade man kunna gå djupare in i bakgrund och motiv för filmens karaktärer, men vill man fördjupa sig finns böcker i ämnet. Jag ger den en 4:a!