3.3

An Education

Uppväxtskildring om en tonårsflicka i en förort till 60-talets London, och hur hennes liv förändras när en man, dubbelt som gammal som henne, kommer in i hennes liv.

Originaltitel An Education
Regissör Lone Scherfig
Manus Nick Hornby (I)
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Carey Mulligan, Peter Sarsgaard, Olivia Williams, Emma Thompson, Rosamund Pike, Cara Seymour, Sally Hawkins, Alfred Molina, Matthew Beard, Dominic Cooper, Amanda Fairbank-Hynes, Ellie Kendrick

Skapad 2019-12-09 av frienatic
An Education involverar oss i Jennys utbildning, vilken börjar under strikta förhållanden i föräldrahemmet i utkanten av London under början av 1960-talet, med förberedelser för Oxford, men sn...   Läs mer »

Sheepy
2023-06-25
An Education vinner inget pris för originalitet. Historien med en äldre charlatan som utnyttjar en yngre naiv kvinna har vi sett tidigare. Det hela är dock välgjort och det är intressant att den även tar upp aspekten kring hur kvinnans föräldrar blir duperade av den äldre mannens charm/pengar. Förloppet är realistiskt och Carey Mulligan och Peter Sarsgaard är båda mycket bra och trovärdiga i huvudrollerna.
Dele
2022-03-02
Självklar och talande titel på denna väldigt välgjorda historia som balanserar säkert på historien och låter den osmakliga känslan finnas där hela tiden utan att smeta ut den för mycket. Vändningen kommer lite väl snabbt och slutet känns typiskt och väl kort, men det gör inte jättemycket efter denna resa. Stark betygstrea.
2021-08-01
Seg och tråkig!
Albion
2018-04-07
En välgjord film som ska har den svåra rollen att balansera en stark berättelse som växer på gränsen till det otillåtna och osmakligt vämjeliga som ligger som en sordin över hela skeendet. Man rycks ändå med och betyget landar på en stark 3;a, dvs 3+
Starkbröl
2017-02-27
Välspelad, välgjord bagatell, ganska hjärtskärande.
HerrNenne
2016-08-17
Det enda vackra ligger i kraschen och återuppbyggnaden men den delen är dessvärre alltför kort. Väldigt starka skådespelarinsatser dock.
Fiskjävel
2016-08-12
En film, som trots sitt triviala upplägg, var riktigt spännande och svår att slita sig ifrån. 4-.
KillerPutte
2015-10-10
(rek.3) Mycket positivt överraskad över filmen. Mycket intressant handling som fick en att sitta fastgjuten i tv-soffan.
2015-01-05
Jag blev totalt hänförd och imponerad av Carey Mulligan. Jag tror att denna film liksom "Milk" lider av samma syndrom dvs. huvudrollsinnehavaren är så mycket bättre än själva filmen. Om jag avslutningsvis ska säga något om de andra skådespelare så är det att Alfred Molinas förmåga som skådespelare alltid ett nöje att ta del av. Peter Sarsgaard levererar på sin vanliga nivå dvs. aldrig dålig men aldrig hellre i förmåga av den extra speciella prestationen. 3+
tvamvarg
2014-11-23
Trean är svag, saknade allt lite detaljkänsla i karaktärernas interaktion. I övrigt en liten enkel historia med ganska bra känsla.