3.3

Sista minuten

En oskyldig man ska hängas på en bro. Medan han står där så drömmer han om att fly. När de skickar honom av bron mot en säker död så går repet av och han hamnar i vattnet, där tar han sig loss från repen och tar sig upp till ytan igen. Där får han simma för sitt liv för att klara sig undan soldaternas eldgivning.

Originaltitel La Rivière du hibou
Alternativ titel Incident at Owl Creek, An Occurrence at Owl Creek Bridge
Regissör Robert Enrico
Manus Robert Enrico, Ambrose Bierce
Genre Kortfilm, Drama, Fantasy, Krig, 60-tal
Skådespelare Roger Jacquet, Anne Cornaly, Anker Larsen, Stéphane Fey, Jacques-François Zeller, Pierre Danny, Louis Adelin

foppa99
2011-08-04
slutet gör filmen.
DanielMott
2008-06-13
Riktigt bra och ett bra val till The Twilight Zone.
Gröne_Orm
2007-07-11
Tjusig film, i alla fall första halvan. Resten av filmen fyller nästan ingen funktion fram till finalen.
Mystica
2006-11-29
Visst, den fångar novellen på ett bra sätt, men underhållsmässigt gillade jag den inte. Det här är nog mer en sådan film man analyserar och tar till sig på djupet istället.
myrslok
2006-08-28
Oerhört välgjort hantverk, konstaterar vi rent objektivt. Före sin tid, inbillar jag mig. Naturlyriken faller mig i min naturlyriska smak. Men 24 minuter tycker jag nog blir lite i längsta laget.
BrunoGanz
2005-01-20
Riktigt bra och välgjord kortfilm. Snyggt berättad och intelligent.
coolground
2004-01-06
Fångar Ambrose Bierces originalhistoria väldigt bra, faktiskt. Speciellt när han ser världen med "nya ögon".
karhu81
2003-03-17
På sidan, inte filmen ;-)
karhu81
2003-03-17
Snyggt filmad, schysst story. Väldigt innehållsrik för att vara 23 minuter. OBS! pop-up varning! Finns att se på: http://www.netbroadcaster.com