3.6

Analys av ett mord

Paul Biegler får ta hand om ett fall där en man mördat mannen som hans hustru påstår sig ha blivit våldtagen av.

Originaltitel Anatomy of a Murder
Regissör Otto Preminger
Manus Wendell Mayes
Genre Drama, Kriminalare, Mysterium, 50-tal
Skådespelare George C Scott, Lee Remick, James Stewart, Ben Gazzara, Arthur O'Connell, Eve Arden, Jimmy Conlin, Orson Bean, Kathryn Grant, Murray Hamilton

F-M-J
2017-06-10
Ett mästerligt rättegångsdrama med Stewart i högform. Snuddar på femman.
Ful_fisk
2016-10-25
Fem sekunder in i filmen hann jag tänka "Saul Bass!" när jag kände igen stilen hos ännu ett verk av förtexternas ohotade mästare. Bra start på ett tätt och effektfullt rättegångsdrama med snygg stil och komplex historia. Blev dock lite konfunderad över vad filmen ville säga och vilken känsla man förväntades att lämnas med. Förmodligen för att den var ovanligt objektiv till händelserna som skildras. Eller så kan jag ha missat något. Kanske klarnar det vid flera tittar? Bra skådisar och den täta stämningen lämnar nämligen dörren öppen för fler tittar. Sätter dock en fyra redan nu. Bra musik av Duke Ellington också, och James Stewart är ju alltid ett nöje att se.
the-godfather
2016-07-11
Om man nu ska jämföra två stora rättegångsfilmer med varandra såsom 12 edsvurna män och denna så vinner denna enligt mig, men de är ganska olika ändå trots temat de har gemensamt. Men som film så håller denna uppe mitt intresse mer och filmen blir aldrig tråkig trots dess längd. 12 edsvurna män är en mycket bra film men den saknar det lilla extra som denna har, och det är att denna under hela tiden håller mitt intresse vid liv medans med 12 edsvurna män inte lyckas med det på samma sätt och på så sätt får en mera ojämn filmupplevelse enligt mig. Detta är bara mina åsikt om dessa två annars underbara filmer och vad som är specifikt för dom, som gör att jag tycker som jag gör. Denna är bra för att skådespelarna är bra och speciellt Stewart, handlingen och musiken gör tittandet medryckande och på så sätt skapar att jag enklare dras med i filmen och vill därmed veta vad som kommer att hända sen. Slutbetyget blir följande eller kan man säga domen? Ett mästerverk precis i min smak, som jag mer än gärna ser om. 5+
AlbinWesley
2015-02-07
Analys av ett mord: Laura Palmers tidigare liv. Kan man tänka. Mäkta imponerande, Ellingtons lysande soundtrack sätter stämningen perfekt i filmens första tredjedel. Här har Lynch hämtat en del till Twin Peaks, kan man ganska lätt ana. Sen bär det av till rättssalen. Mycket bra rättegångsdrama, framför allt för sin tid. Väldigt roligt, snyggt och charmigt av förstås framför allt Stewart. Även intressanta moralfrågor som väcks. Sanslöst bra!
BSBully
2015-01-12
"Arty of the irst art" - Solklar femma!
myslas
2014-12-13
Inte någon "12 edsvurna män" direkt men ett bra och välspelat rättegångsdrama, James Stewart imponerar stort i sin roll. Musiken av Duke Ellington är också ett stort plus. På den negativa sidan måste man nämna den humoristiska undertonen i rättegångsscenerna som är svår att förstå med tanke på att det handlar om våldtäkt och mord. Slutet är också alldeles för abrupt och leder inte till någon som helst eftertanke.
2014-11-12
En film som känns väldigt gammal idag i många avseende och därmed inte klarat tidens tand. Detta förändras dock till viss del när rättegången kommer igång. Scenerna där utspelas med fart, intensivitet och känns väldigt modern och äkta. När det gäller behandling av våldtäksoffer har inte mycket förändras. James Stewart lyser i rättegångsscenerna.
hsimpson
2020-08-06
Ursprunglig kommentar (2014-06-30): Välskriven, välspelad (Stewart och Scott!) och underhållande. Lyckas hålla engagemanget uppe genom alla 160 minuter, även om den kanske känns lite för lång. Femman är inte långt borta. Ny kommentar (2020-08-06): Omtitt, och istället för en stark fyra är det en svag fyra. Stewart är mästerlig, men annars är det inte mycket som gör att detta skulle vara en kandidat till det högsta betyget. Stör mig mycket på Remick, och tycker inte att filmen åldrats så väl som jag verkar ha tyckt för sex år sedan...
Mortiis
2014-04-02
Stewart är i vanlig ordning skitbra, och filmen i sig håller grymt hög klass. Engagerande, fängslande och tankeväckande från början till slut. Femman är inte långt borta.
emilstjernholm
2013-09-02
Det här rättegångsdramat hittar verkligen helt rätt i tonen, en dos mysterium, en dos komik. Stewart kommer verkligen tillrätta i den här rollen och briljerar framförallt i rättegångssalen.