3.4

Anastasia

En ung kvinna hävdar att hon är Anastasia. Den enda överlevande från avrättning av tsarfamiljen Romanov under revolutionen i Ryssland. Kvinnan är mycket övertygande, men kan det verkligen vara Anastasia?

Originaltitel Anastasia
Regissör Anatole Litvak
Manus Guy Bolton, Arthur Laurents, Marcelle Maurette
Genre Drama, Romantik, 50-tal
Skådespelare Ingrid Bergman, Helen Hayes, Felix Aylmer, Yul Brynner, Akim Tamiroff, Martita Hunt, Ivan Desny, Sacha Pitoëff

Merwinna
2016-04-12
Mycket bra film! Spännande, intressant, välgjort, storslaget, vackert, perfekta skådespelarinsatser o.s.v.. Jag känner mig alldeles omtumlad av alla känslor, nu efteråt! Dock är nöjet av denna film LITE mindre nu än när jag såg den sist, för kanske 30 år sedan. För nu VET vi ju, med säkerhet, att Anastasia dödades tillsammans med sina föräldrar och syskon den där ödesdigra natten 1918. Och spänningen i denna filmen bygger på, att åskådaren inte kan VETA om "Anna" är Anastasia eller inte... man velar hit och dit, och sympatierna och hoppet växlar. Man får försöka bortse från detta när man ser filmen!
Jämte
2016-02-14
Yul Brunner imponerar, tyvärr så gör inte Bergman eller resten av filmen. Det finns några rörande scener som griper tag i mig men större delen av filmen är för teatralisk. Tycker inte att Bergman ser så bra ut i blont hår heller om jag ska vara ärlig. En smärre besvikelse, tyvärr.
foppa99
2013-06-02
B. E. R. G. M. A. N
Astrojacob
2012-11-07
Bra drama med magnifika prestationer, inte minst av Ingrid som fick sin 2:a av 3 Oscars. Kanske något långsam och pratig och utan nerv men topparna under andra halvan räddar en knapp Fyra.

2011-09-30
Tänk om dagens svenska skådespelare kunde ta efter Ingrid lite. Hon var ju helt fantastisk.
emilstjernholm
2008-04-15
En alldeles för linjär och traditionell struktur för att göra mig upphetsad. Det blir på något vis hela tiden förutsägbart. Ingrid är vacker och filmens stora behållning. Brynner ser ut som en ninja.
JPK
2006-06-30
OK skadisinsatser men ganska trakig grundide. en kvinna kanske ar en viss person men det ar lite oklart och forresten spelar det ingen roll
MaraJade
2006-01-15
Ingrid Bergman, Helen Hayes och Yul Brynners rollprestationer är suveräna och handlingen är magnifik. Blev lite beviken på slutet men annars var hela filmen väldigt bra.
seriost
2005-10-26
Yul Brynner är ju underbar, men jag irriterar mig ganska mycket på att alla pratar engelska, fast med rysk brytning. Det mest naturliga vore ju antingen ryska eller franska, typiskt amerikanskt.
goeran
2005-06-30
En lysande kostymfilm med känsla och nerv. Förutom Ingrid Bergman och Helen Hayes bör också Yul Brynner lyftas fram; han gör en strålande insats som general Bounine.