3.7

And Then We Danced

Merab dansar i det georgiska nationalkompaniet med sin partner Mary och drömmer om en plats i huvudkompaniet. Hans tillvaro vänds upp och ner när den karismatiske Irakli en dag ansluter till kompaniet och blir hans största rival, men även hans största åtrå. Nu står Merab inför valet om han ska följa sitt hjärta och bryta sig loss från den konservativa miljö han befinner sig i och därmed riskera att förlora allt han har kämpat för.

Originaltitel And Then We Danced
Regissör Levan Akin
Manus Levan Akin
Genre Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Levan Gelbakhiani, Bachi Valishvili, Ana Javakishvili, Giorgi Tsereteli, Tamar Bukhnikashvili, Marika Gogichaishvili, Kakha Gogidze, Levan Gabrava, Ana Makharadze, Nino Gabisonia, Mate Khidasheli, Aleko Begalishvili

idaho1981
2020-07-09
Vacker film med grymt skådespeleri och intressant manus. Spännande med dansen som metafor för det traditionella livet.
Ailuj
2020-05-25
Ryser under de 10 sista minutrarna. Så mycket mer än "bara" är kärlekshistoria.
haajen
2020-02-16
Vacker och engagerande, storyn är måhända inte så originell men filmens miljöer gör den till en annorlunda upplevelse. Fascinerande och skrämmande inblick i ett konservativt samhälle.
Albion
2020-01-22
En bedövande tråkig film. Georgisk dans och traditionella kulturyttringar ihop med homoerotiska äventyr är inget som jag faller pladask för. Det är möjligt att det är en viktig film, men det gör den inte per automatik till en bra film. Det här blev alldeles för tråkigt för mig. Betyget blir en 2;a
karlmats
2020-01-19
Storyn i sig är väl ganska standard för den här typen av filmer, det som får den här att sticka ut är väl just att den utspelar sig i Georgien med traditionsenlig dans och ett väldigt starkt antihomofobiskt klimat. Levan Gelbakhiani är bra i huvudrollen och jag är intresserad av hans öde hela vägen. Inte det bästa i genren, men helt klart sevärd och det blir en svag 3a till slut, jag blir inte så emotionellt berörd som jag hade velat bli för ett starkare omdöme. Kvalitén finns där dock, det är en snyggt filmad rulle med bra musik och visst hade han också en snygg jacka, en sån skulle jag kunna tänka mig att köpa.
mammene
2020-01-12
En mycket livfull skildring av georgisk kultur och människor, som jag finner mycket intressant. Dansen var minst sagt väldigt speciell och födde min nyfikenhet att se mer. Levan Gelbakhiani är helt fantastisk i sin roll, som visar så många sinnesstämningar. Historien i botten har skildrats många gånger, men jag måste säga att man gjorde det med finess.
choklatchip
2019-12-18
Snygg och välgjord film om våndan att bo i ett land där nationalismen genom det kulturella arvet blir som ett fängelse, ingen får sticka ut och vara annorlunda. Samtidigt en stark film om familjen, vänskap och förälskelse. Allt snyggt inramat av dans. Dessutom gillar verkligen hur kameran ibland la fokus långt bak i bild.
DYV
2019-12-09
Får mig direkt att tänka på "Call Me By Your Name" vilket är positivt. Vi får följa en ung mans första kärlek och väg in i vuxenlivet. Även om man kan ana hur det ska gå så är vägen dit väldigt effektivt och starkt berättat. Känns väldigt autentiskt även om vissa birollen kan kännas lite väl förenklade och stereotypa. Huvudrolls innehavaren Levan Gelbakhiana lyckas vara väldigt dynamiskt och i att vara både skör och känslosam men även stark och väldigt självklar. Dans känns visserligen som en tacksam miljö att gestalta med rivalitet, avundsjuka och passion som naturliga element, men tycker ändå att det blir väldigt effektivt berättat med växelvis dans och vardagsscener som ger starka kontraster.
Ful_fisk
2019-10-20
Jag känner att jag har sett tillräckligt många filmer om förbjuden kärlek mellan två bögar i en maskulin miljö nu. Detta var väl hyfsat stämningsfullt till en början, men jag räknade ut i första scenen hur hela resten av filmen skulle utspelas, och det är sällan ett gott tecken. Så nä, det här var väl inte på något sätt uselt, men mest småtrist.
dr_Robert
2019-10-16
Jag är lite kluven. Miljöerna, musiken och dansen drar upp, den ganska tunna storyn drar ned. Efter att ha ruvat på det hela är det ganska självklart att 3,5 blir betyget tre.