3.6

Anderssons älskarinna

Miniserie i sex avsnitt. Lars Anderssons liv håller på att rämna. Han vantrivs med sitt jobb, han dricker för mycket och har spelskulder upp över öronen. Hans kvinna har tröttnat på hans ständiga svek, tagit deras tvåårige son med sig och lämnat honom för en pizzabagare. Sin far har han inte sett på sex år. Och sin mor har han inte hört av sedan hon rymde med en boxare för tjugoåtta år sedan. Samtidigt som hans fordringsägare börjar dra åt tumskruvarna dör så hans hund Torbjörn. Andersson får nog, bestämmer sig för att lämna allt bakom sig och åka hem till sin far i sin barndoms Lysehamn för att begrava hunden. Men på vägen stoppas han brutalt av en indrivare som erbjuder honom att byta sina skulder mot ett beställningsjobb. Han behöver bara åka hem till en man och skjuta honom så skall hans skulder avskrivas. Andersson accepterar och beger sig för att utföra sitt uppdrag. Men mannen han ska döda visar sig vara hans systers före detta man, och i stället för att skjuta honom tar Andersson honom med sig.

Originaltitel Anderssons älskarinna
Regissör Björn Runge
Manus Björn Runge
Genre Drama, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare Jakob Eklund, Örjan Landström, Krister Henriksson, Viveka Seldahl, Sten Ljunggren, Gunilla Röör, Ingvar Hirdwall, Per Oscarsson, Göran Forsmark, Ebba Forsberg, Tova Magnusson

carnevil
2015-10-05
Hopplöst dålig soppa där alla tokerier från diverse lite mer udda regissörer lånas, fast utan finess. Känns som ett tjugotal kortfilmsidéer som forcerats ihop till en och samma miniserie med vanvettigt yr huvudstory!
AlbinWesley
2015-03-19
Jag faller än en gång för Björn Runges berättelse såväl som berättande. Det är lite kusligt och det är smått genialt understundom. Hela grejen blir väl lite smått antiklimaktisk när fjärde avsnittet inte följs upp ännu tätare och mer intensivt, men helheten håller jag ändå väldigt högt.
andmoreagain
2014-08-10
Kusturica har inte regisserat Twin Peaks...
fr4llan
2013-11-14
Andmoreagain om du tror att jag jämför med Kusturica bara för att de spelar "balkanmusik" så gör du en väldigt ytlig analys. Det finns ingen finness i det här. En kass Twin peaks i bohuslänmiljö är vad det här är.
andmoreagain
2013-10-28
En fröjd! Svensk mini-serie med Jacob Eklund, som innehar sveriges bästa skådespelarröst, där han spelar mot giganter som Ingvar Hirdwall, Per Oscarsson, Krister Henriksson och en alltid lika oförglömlig Sten Ljunggren. Storyn är mångbottnad och ingen idé att förklara, det spårar ur ändå men intresset bibehålls. Visst kan man nämna Lynch och Kusturica (enbart pga. av en grupp gamlingar som spelar balkanmusik) men Runges regi känns hela tiden egensinning och orginell. Se den på SVTs öppna arkiv.
fr4llan
2013-10-21
Väldigt besviken på den här smörjan. Det känns som om Runges enda vision med den här serien var att skapa ett spektakel. Urusel story. Runge försöker sig på att måla upp ett någon slags surrealistiskt landskap ala David lynch eller Emir Kusturica men det blir bara platt pannkaka. Det ska tilläggas att jag inte har något emot Runges andra verk som tillexempel Om jag vänder mig om eller Happy end men det här är bara löjligt.
ekmanälskaren
2013-04-19
Finns på svt öppet arkiv nu!
Cineasten
2012-05-30
Tur att man varit förutséende och spelat in serien. Runges mörka och väldigt udda historia passar mig perfekt. Utmärkt tv-serie.

2011-09-30
Svag fyra. Måste se om.
ItalyErik
2010-04-25
Minns serien som oerhört mörk och speciell och det är väl inte så underligt, det är ju Runge. Borde ges ut på dvd!