Anfall från rymden

Science fiction om flygande tefat som kommer till jorden.

Originaltitel Earth vs. the Flying Saucers
Regissör Fred F Sears
Manus George Worthing Yates, Bernard Gordon
Genre Science Fiction, Fantasy, Skräck, 50-tal
Skådespelare Hugh Marlowe, Joan Taylor, Donald Curtis, Morris Ankrum

Sheepy
2023-09-04
Överraskande välgjord och underhållande sci-fi. Specialeffekterna är för sin tid imponerande, speciellt de flygande tefaten deras attackstråle. Utomjordingarnas dräkter ser däremot komiskt dåliga ut och är dessutom opraktiska. War of the Worlds som kom ut några år tidigare har visserligen ett mer genomtänkt slut men Earth vs. The Flying Saucers har ett mer actionfyllt och tillfredsställande sådant. När vita huset skådas känns det nästan som en föregångare till Independence Day.
mahasarakam
2017-07-03
Tekniskt föråldrad och lite fånig undergångs-sci-fi. Men visst är det underhållande!
EvilNed
2013-01-30
Finns skönare filmer. Stark tvåa.
mogatron
2010-08-21
Även om effekterna känns antika så är temat idag högaktuellt igen.
themodest
2010-04-22
Så här mycket har jag inte skrattat på länge! Men trots underhållningsvärdet måste jag säga att det finns betydligt bättre filmer från 50-talet för sci-fi-fantasten
Astrojacob
2010-01-07
Kultstatus. En del B-inslag men övervägande hotbild o sanslösa specialeffekter ger denna en snäll Fyra, för fantasi o de läskiga inslagen och autentiska bilderna som ibland var bättre än dagens katastroffilmer.
ses11
2008-11-06
Fånig, men ack så underhållande Sci-fi rulle från det gyllene decenniet. Ray Harryhausens effekter är tokbra, allting överlag välgjort. Kanske inte det klimaxet man förväntade sig, men i helhet en bra film.
monsterpop
2008-10-05
töntigt av jordtöntarna att inte ha den goda stilen att ge upp. annars kändes den som en sci-fi från femtitalet ungefär.
mystepho
2008-08-20
Jag tycker att den blir lite pajig ibland, men överlag en av de bättre från sin tid. Såg den nyligen färglagda versionen, vilket ökade intresset lite (trots att jag inte har problem alls med sv/v rullar). 6/10
Scooterpie
2008-02-21