3.3

Angel Heart

Privatdeckaren Harry får i uppdrag att spåra en man, som efter en total minnesförlust ska befinna sig på ett vårdhem sedan kriget. Alla som kan ha ledtrådar dör mystiskt.

Originaltitel Angel Heart
Regissör Alan Parker
Manus Alan Parker
Genre Mysterium, Thriller, 80-tal
Skådespelare Mickey Rourke, Robert De Niro, Lisa Bonet, Charlotte Rampling, Pruitt Taylor Vince, Stocker Fontelieu

Tonti
2020-03-05
Neo-noir med skräckinslag och exotisk New Orleans-gumbo. Mycket att gilla, och en del mindre så, men man tackar ju inte nej till ett bra mysterium, trots lite mycket gräsligheter.
picklessmulan
2019-01-18
Sevärd film med mystik inramning. Bra insatser av Rourke och De Niro
Ful_fisk
2018-01-19
Snygg och elegant thriller av den alltid trivsamme Alan Parker, med stiligt foto och utsökta miljöer. Brister lite i logiken när man börjar tänka på hur tusan det hela hänger ihop när säcken knutits ihop kanske, men annars finns inte mycket att klaga på.
RustyFilm
2016-12-07
Allan Parker har här skapat ett thriller drama med mysteriös stämning, idérikt foto, snygga detaljer, suggestivt ljud och musik. Tycker de här är fantastiskt bra, även om det höga inslaget av ockulthet (speciellt i slutet) blir lite för mycket för mig.
JonteW
2016-09-18
Neo-noir-thriller med tight regi, snyggt foto och en utmärkt Rourke i huvudrollen. Filmen må ha varit aningen före sin tid och ett praktexempel för inspiration till andra filmer långt efter Angel Heart hade release.
Rehn108
2016-05-22
Redan i första scenen, vars setting var helt i min smak, sa jag högt till mig själv att "jag älskar det här, det är en femma! och där är en katt! Fortfarande en femma!". Sedan fortgick filmen och förblev en femma rakt igenom. Otroligt hur rätt den träffade. Fotot är fantastiskt, ljudet är underbart obehagligt, miljöerna är hur bra som helst. Det här är alltså skrivet av en som älskar sydstatsskildringar, New Yorks tegelfasader, ockultism och smutsigt obehagliga lägenheter. På film. Skulle jag ge filmen någon kritik så skulle det väl vara att dess huvudperson inte är så intressant, han är en generisk hårdkokt detektiv vilket jag i och för sig gillar men hade gillat än mer om han också fått lite mer personlighet. Filmen får en femma och kommer helt klart vara med i toppen när jag korar bästa filmen jag sett i år.
Willythekid
2015-11-10
Nej fyran vilken dynga, först är det en lovande mysterie thriller sen blir det bara skit
#54
2015-11-09
Ytan är bättre än innehållet.
Jämte
2015-10-27
Nja, gillar inte Mickey Rourke utan hade hellre sett någon annan i huvudrollen. DeNiro däremot är riktigt intressant som spelar en annorlunda roll här. Synd att han inte får mer screentime. Visste redan om i grova drag hur slutet var så det blev inte så mäktigt tyvärr. En besvikelse litegrann. Väljer att ge en stark tvåa istället för en svag trea.
dudson
2015-07-20
Märklig film som detektiv historia insprängt med lite Woodoo mystik. Väldigt härliga miljöer sen ser rourke coolt sliten ut. Fast storyn är vatten tunn.