3.5

Angel's Egg

En minimalistisk, animerad film av Mamoru Oshii. Filmen bygger på teckningar av Yoshitaka Amano. En nomad träffar en mystisk flicka som bär omkring på ett stort ägg.

Originaltitel Tenshi no tamago
Alternativ titel Magical Egg of the Angels
Regissör Mamoru Oshii
Manus Yoshitaka Amano, Mamoru Oshii
Genre Fantasy, Skräck, Mysterium, Drama, Science Fiction, Anime, 80-tal
Skådespelare Keiichi Noda (röst), Mako Hyôdô (röst), Jinpachi Nezu (röst)

stgurgel
2018-01-03
Det är ju inte som att jag förstår nått, men det är precis lagom linärt för att man iaf ska kunna hålla sig koncentrerad och försöka förstå. Och ruskigt snyggt. Och delvis beror mitt höga betyg på att jag är glad att en sån här film finns
AlbinWesley
2015-07-27
Väldigt vacker rent visuellt, både miljöer och animation. Berättelsen känns... så organisk, om vitalitet, mänskligheten... på sätt och vis svår att närma sig, inte så konstigt eftersom allt bygger på symboler och metaforer, men ändå... Samtidigt som det känns så jordnära och konkret är det fenomenalt abstrakt och onekligen surrealistiskt i sitt utförande. Jag är imponerad, men framför allt fascinerad.
JonteW
2015-04-23
Mästerlig anime från 1985, signerad Mamoru Oshii. Berättartekniken ligger i en fantastisk visuell atmosfär, nästan helt besparad på dialog. Musiken är rofylld och tillför mystik till berättelsen. Lysande vackert!
hemanhunter
2014-06-13
perfekt film att somna in till i ett helt mörklagt rum med en släng av feber i kroppen. ens sinnestillstånd i frossan och den surrealistiskt vackra världen framför en sjunker samman och bildar en fin symbios.
BrutusBeefcake
2014-05-20
Riktigt snygg och fin, detaljer som slår det mesta jag sett inom anime och musiken är vacker men historien och filmen i sig är inte mycket att hänga i granen. Ointressant hela vägen igenom och symbolik som man inte känner någon dragning till att reflektera över eller utforska (5/15)
apmannen
2013-07-03
Jävlar vad obarmhärtigt den slog till, precis när jag råkade ha garden nere också. Efter 45 sekunder var fyran redan klubbad och kungjord. När skuggharpunerarna började välla fram à la Sommeoffensiven började man ana sommarens första femma.
Ehrmann
2013-05-17
Helt fantastisk film. De oerhört välgjorda miljöerna tillsammans med den riktigt vackra musiken bildar verkligen en stillsam estetik. Kan verkligen rekommendera den här, även om jag måste sälla mig till den skara som inte helt greppat filmen än. Tänkvärd.
Alreadyrick
2012-11-12
Är nog den svåraste animefilmen jag har sett, dock grymt vackra miljöer. Får ha den här i bakgrunden på en fest någon gång.
Gröne_Orm
2012-07-15
En upplevelse. Krypande bergmanskt obehag.
Benedictuz
2012-07-15
väldigt lugn och djup film med vacker handling och estetik