Änglagård

Cabaréartisten Fanny ärver en gammal herrgård av en morfar hon aldrig träffat. Hon flyttar dit med sin vän Zac som är dragshowartist. De bemöts med misstänksamhet, fördomar och skvaller. Under ytan på den lantliga idyllen pågår dock många intriger som långsamt nästlas upp.

Originaltitel Änglagård
Alternativ titel House of Angels, Angel Farm
Regissör Colin Nutley
Manus Colin Nutley
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Ing-Marie Carlsson, Helena Bergström, Sven Wollter, Tord Peterson, Peter Andersson, Jakob Eklund, Reine Brynolfsson, Viveka Seldahl, Jan Mybrand, Rikard Wolff, Ernst Günther, Per Oscarsson, Görel Crona, Gabriella Boris, Johannes Brost, Carl-Einar Häckner

Skapad 2019-11-24 av joacim92
Fanny och Zac är bästa vänner. De lever som bror och syster. Fannys och Zac försörjer sig på sina shower på nattklubbarna på kontinenten. Zac är homosexuell och klär upp sig till kvinna, Fan...   Läs mer »

Dream
2022-12-23
En bra film som speglar den svenska befolkningen ganska bra. Ända skillnaden är att den riktige Svensken är mer blyg, butter och arg.
Starkbröl
2021-12-27
Har inte sett om denna sedan den kom. Vad svenska skådespelare är dåliga; JAG! ÄR! AKTÖR! SE! MIG! AGERA! verkar alla vilja uttrycka medan de styltar omkring och reciterar sina repliker. Bergström är en av de som faktiskt gör väldigt bra ifrån sig, tillsammans med Wolff och förstås den oslagbara "brödrakombinationen" Ernst Günther/Tord Peterson. Nutley gillar också verkligen att exponera sin frus kropp, som vid den här tiden onekligen var i världsklass. I filmen finns ett påtagligt landsbygdsförakt, där de härliga stadsborna får komma in och lära upp lantisarna, parat med ett övertydligt budskap om de erotiskt ärligt utlevande kosmopoliterna kontra de i buskarna smygande, sexuellt tillbakatryckta byborna. Inte första gången detta förakt reproducerats i svensk film och verkligen inte sista men övertydligt när man idag ser om den. Filmen är trots det tröttsamma, uttjatade uppfostrande och moraliserande anslaget inte dålig och det är väl en av de bättre klassikerna inom svensk film, framför allt på grund av fotot, som ju är välkänt magiskt. Även ljudet/musiken är fantastiskt bra. Slutligen är några dialogdrivna scener, speciellt köksbordsscenen där de fyra bästa skådisarna får spela intimt tillsammans, riktigt riktigt bra och hjälper upp betyget till en stabil fyra.
Gyllenbock
2018-12-25
Jodå, går helt klart att se på men känns lite "gammal" i sina stunder. Trots det en trea.
Nalleman
2018-12-23
En film i sann Nutley/Bergströmanda. Fast lite småmysigt med fina miljöer.
karlmats
2017-12-02
Att jag inte har sett den här förrän nu, säga vad man vill om Colin Nutley och Helena Bergström men nog är det här ändå kanon i svensk filmhistoria. Kvalitetsmässigt är det ett steg ner från den fenomenala BlackJack som Nutley gjorde innan men det finns ändå mycket bra här. Utmana trångsynthet och fördomar är ju alltid bra, bybornas reaktioner när Wolff och Bergström glider in direkt från kabarévärlden är alltifrån underhållande till skrämmande. Det är inte en film som känns fantastisk i utförandet, men det är många fina skådespelarinsatser och tillräckligt många roliga scener för att en 3a till slut ska vara motiverad. Härligast är nog ändå Ernst Günther, vilken mysfarbror han verkar vara. En svag 3a.
2017-11-04
Fy fan vilket skräp!! Hatar nästan allt som har att göra med Colin Nutley och Helena Bergström..URK!!!
picklessmulan
2017-02-15
En klassiker som jag velar mellan tre och fyra. Sätter dock en fyra på dialogen och miljöerna
2016-11-24
Det här är den enda bra filmen Colin Nutley gjort, åtminstone av det jag sett. Det här är en klassiker och ett mästerverk och jag anser att det här är en film man bör ha sett.
AlbinWesley
2016-04-13
Ett evigt populärt tema, inte minst i svensk film. Det har gjorts både bättre och sämre många gånger om. Skådespelarna såväl som deras prestationer är bättre än manus än regi, det haltar en del. Vissa scener och repliker tar verkligen emot. Den är inte dålig, men jag kan inte direkt kalla den särskilt bra heller alltså.
ouimadame
2015-08-01
Otippat bra dialog i denna klassiker