3.1

Änglarnas stad – Los Angeles

En agent i den amerikanska underrättelsetjänsten blir brutalt mördad när han kommer en hänsynslös sedelförfalskare på spåren. Agentens partner tar som sin uppgift att ta fast falskmyntaren, till vilket pris som helst.

Originaltitel To Live and Die in L.A.
Alternativ titel Att leva och dö i L.A., Brottsplats Los Angeles
Regissör William Friedkin
Manus Gerald Petievich, William Friedkin
Genre Drama, Action, Kriminalare, Thriller, 80-tal
Skådespelare William Petersen, Willem Dafoe, John Pankow, Debra Feuer, John Turturro, Darlanne Fluegel, Dean Stockwell, Steve James (I), Robert Downey Sr, Michael Greene, Christopher Allport, Jack Hoar, Valentin de Vargas, Dwier Brown, Michael Chong, Jacqueline Giroux, Jane Leeves, Michael Zand, Anne Betancourt, Bobby Bass, Dar Robinson

Skapad 2019-12-01 av paycheck
En FBI-agent blir mördad efter att han varit nära att fånga en sedelförfalskare. Agenten hade en vecka kvar innan han skulle gå i pension. Hans partner, som känt honom i många år och var bäst...   Läs mer »

Skapad 2019-12-01 av BobbyPeru
To Live and Die in L.A. är en rejält underskattad polis-thriller som i dag omvärderats av de flesta kritiker. Det är sorgligt att den blev så pass nedtrampad på 1980-talet. Filmen bygger på e...   Läs mer »

jcoke88
2020-06-15
Överraskande bra gore.
2019-12-25
Jag blev lovad neon, regnvåta gator och ett schysst soundtrack vilket inte blev fallet. Men 80-talet lyser starkt och visst har den en äkta hård känsla över sig. Ovanligt att skriva, men tempot hade gärna fått vara snäppet lägre så vissa karaktärer fått mer utrymme. Varför kunde inte Michael Mann gjort denna istället?
Raimo_1985
2019-07-19
Nu blev det andra titten (trodde det var förra året jag såg den, men det var tre år sedan) och förra gången var det Cinemateket, nu Arrow Blu-Ray. Jag tyckte inte den var lika bra den här gången, men den kändes snaskigare denna gång, måste varit klippt på Cinemateket. Denna gång var det brutalt med amerikanska mått mätt. Willem Dafoe är äcklig. Bra spelat.
Clark
2016-07-03
Jävlar vad hård. Det finns ingen plats för kontemplation.
Lillaprinsen
2016-03-10
Allt är yta. De vet hur man rör sig, men inte hur man lever eller dör.
Raimo_1985
2016-03-10
Jag håller med nikdrum om soundtracket. I övrigt lite svårt att betygsätta, det är knappast den bästa Friedkin-film jag sett. Men den letar sig upp till en (väldigt svag) fyra ändå.
Hypostas
2015-12-28
Det är inte ett plothole. Det är ju inte direkt svårt att lista ut vad som händer mellan de två scenerna. Däremot är det konstigt klippt. Jag tyckte att filmen var en fyra fram till den superfåniga biljakten. I övrigt är det här en riktigt skön, och överraskande brutal, åttiotalsrulle. Även syntmusiken är skön och slutet är klockrent.
Engravadlax
2015-08-16
Väldigt underligt plothole i inledningen mellan att terroristen faller och Richard Chance och hans kollega sitter och jämrar sig på taket. Tappade de bort en scen eller? I övrigt kasst spelat, och musiken är 80-tal på ett ofördelaktigt sätt.
eriqk
2015-05-13
Älskar 80tals-känslan

2015-01-27
5an hade varit solklar om vissa detaljer hade varit lite annorlunda. tex soundtracket hade gärna fått vara mer stämningsfullt a la Tangerine Dream. blir för mycket 80s party hela tiden mitt i all suspense. Sen kunde inledningen fått vara längre. kändes som man började kolla på en uppföljare där du ska automatiskt veta allt redan om alla osv. Trots allt det så är det en bra film, hade bara velat ha den mer som Manns Thief från 81. en svag 4a för tillfället får denna