3.5

Angst

En man släpps från ett fängelse efter att ha avtjänat fyra år för att ha mördat en äldre kvinna. Så fort han kommer ut känner han begäret att döda igen. Efter ett misslyckat försök att mörda en taxichaufför tar han sin tillflykt till en avlägsen stuga ute i skogen. Väl där terroriserar han en familj och får utlopp för sina sadistiska böjelser. Ett starkt och realistiskt porträtt av hur en seriemördare tänker och agerar. Han är varken karismatisk eller kreativ, han är bara elak, mycket elak...

Baserad på den Salzburg-födde trippelmördaren Werner Kniesek. Förbjuden i många länder. Har idag kultstatus.

Originaltitel Angst
Alternativ titel Fear, Schizophrenia
Regissör Gerald Kargl
Manus Gerald Kargl, Zbigniew Rybczynski
Genre Drama, Kriminalare, Skräck, 80-tal
Skådespelare Erwin Leder, Robert Hunger-Bühler (röst), Silvia Ryder, Karin Springer (röst), Edith Rosset, Josefine Lakatha (röst), Rudolf Götz, Renate Kastelik

Asmorod
2016-08-12
Erwin Leder är genial i sin roll!
sparriskrigarn
2016-03-26
Filmen har verkligen en passande titel. Ångesten är påtaglig genom hela filmen. Udda och intressant foto, och har en krypande obehaglig känsla. Mycket bra, perfekt om man vill må dåligt en stund!
AlbertSpica
2015-10-19
Snyggt och ibland häftigt foto, men trots den korta speltiden känns den ibland lite seg och tråkig. Hade hellre sett ett killer-rampage under ett dygn eller något liknande, men då kanske den hade tappat sin realistiska touch.
2015-04-26
Onödigt trött film som aldrig känns särskilt trovärdig, vilket i sin tur gör att den inte berör. Fult blodsprut och en boll som aldrig slutar rulla gör inte det hela ett dugg bättre. (5/15)
lilebroer
2014-07-25
Verkligen inte en film för alla. Men då den är så fascinerande men samtidigt så kort så tycker jag att ALLA borde se den. Zbigniew Rybczynski's foto är enastående. Även en av Gaspar Noe's favortfilmer. Något som syns tydligt.
nikdelarge
2014-03-12
Mycket udda film. Fotot är fantastiskt!
Malfunction
2013-10-28
En riktigt obehaglig film som får Henry - Portrait of a Serial Killer att se ut som Barnen i Bullerbyn.
Celestial303
2013-02-07
Får en 3:a då fotot är riktigt snyggt. Storyn är byggd på Werner Kniesek handlingar med viss modifikation.
Semiramis
2012-11-17
Mycket bra! Otroligt intensiv i vissa partier. Var på väg mot en femma efter drygt halva filmen, men jag tyckte att den avtog lite i slutet. Snygg film dessutom, och extremt obehaglig.

2012-10-06
Inte vare sig vackert eller ens halvbra.