Aniara

Aniara är ett av de många rymdskepp som ska flyga Jordens befolkning till nya hemplaneten Mars. Men just när Aniara lyfter kolliderar farkosten med en asteroid, och tappar sin kurs.

Originaltitel Aniara
Regissör Pella Kågerman, Hugo Lilja
Manus Pella Kågerman, Hugo Lilja
Genre Drama, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Emelie Garbers, Bianca Cruzeiro, Arvin Kananian, Anneli Martini, Jennie Silfverhjelm, Emma Broomé, Jamil Drissi, Leon Jiber, Peter Carlberg, Juan Rodríguez, David Nzinga, Dakota Trancher Williams, Otis Castillo Ålhed, Dante Westergårdh

vonadel
2021-04-29
Något så ovanligt som en film jag såg på SVT Play. Den hade något. Spännande att se hur det utvecklade sig. Tycker ändå det fanns något poetiskt över den. 6/10
Muhammed
2021-04-12
Besviken på denna film. Saknar den poetiska själen från dikten.
Albion
2021-03-21
På det hela taget, dvs om man bortser från en del visuell fulhet och lite halvdant skådespeleri ( dåligt regisserade?) så är det här en riktigt bra film med en laddad dramaturgi och den klaustrofobiska obehagskänslan kommer väl fram genom rutan. Jag blev positivt överraskad och då passar jag på att peta dit en betygsfyra.
amam
2021-03-20
Kändes som en filmatiserad teaterpjäs. Så en film gjord enligt svensk filmtradition alltså. Många svaghet men också väldigt intressant när den väl lyckas få till det. Fast det kanske mer är bokens författares förtjänst. Sevärd däremot om inte annat för att få se något lite annorlunda även om du inte gillar det.
staten
2021-03-03
En film med uppenbara brister men som ändå är den mest fascinerande svenska filmen jag sett på länge. Filmmakarna använder listigt sina uppenbart rätt stora begränsningar i resurser till sin fördel. Att rymdfärjan är en torftig galleria/kryssningsfartyg är t.ex briljant. Att det saknas stora pampiga etableringsbilder och en översikt hur farkosten Aniara hänger ihop är säkert också det ett resultat av liten budget men det bidrar samtidigt till den klaustrofobiska, febriga stämningen. Sen går det på tomgång en del. Det är en otroligt svart, för att inte säga cynisk bild av människan som målas upp, vilket ärligt talat känns lite trött och fantasilöst. För inget händer som får en att ompröva det filmen påstår från första rutan och då blir det hela något meningslöst efter ett tag. Emelie Garbers gör mycket med sin stora, svåra roll, även om det mänskliga dramat egentligen är det minst intressanta i en poetisk, originell och ångestframkallande film.
Bengt_a
2021-02-22
Suverän film. Välgjord utan överdriven budget. Jag har inte läst boken, men blev inspirerad att göra det. Spännande koncept. Att döma av många tidigare kommentarer nedan verkar inte alla känna till att filmen alltså bygger på en bok av Harry Martinsson. Därför har filmskaparna ganska lite möjligheter att påverka storyn.
2021-02-20
Jag förstår inte de flestas diss av aniara. Någon har gjort en annorlunda svensk film, olik allt annat. i en tid av oändliga Beck och återupplivning av Jönssonligan kändes den här befriande. Visst lider produktionen av brister såsom halvdana skådisar, scenografi och effekter, men filmen i sig var inte dålig.
Rele
2021-02-19
En onödig skapelse! Svårt att förstå varför Kågerman och Lilja har skapat den här filmen, Jag ger en svag etta.
Robkiller
2021-01-16
Extremt lågbudget svensk sci-fi, med tokusel regi, värdelösa skådespelare och totalt ologisk handling, vilket inte direkt görs bättre av att miljöerna är kryssningsfartyg och Sollentuna galleria, vilket förvisso är lite kul att känna igen, men gör att det mesta känns som ett stort skämt, alternativt teater, inte en seriös rymdfilm. Det sagt så är det väl delvis inte helt värdelöst i alla fall.
dlu
2020-08-27
"Var hittar dom alla dessa usla skådespelare?" Tror dom stod utanför Ica Maxi en dag och frågade folk om de ville vara med bara. Det konstigaste med filmen var en random inklippsbild på en gnu.