2.8

Anna och kungen

Den engelska lärarinnan Anna Leonowens var en kvinna före sin tid. 1862 åkte den unga änkan med sin ena son till Siam på andra sidan jorden. Fylld med äventyrslust reste Anna till det nästan obesökta landet för att undervisa Kung Mongkuts 58 barn. Allt hon visste om kungen var att hans folk betraktade honom som en gud. Men eftersom hon kom från en tid då man i väst trodde att man var överlägsen blev det en chock när hon upptäckte att kungen hade liknande förutfattade, meningar om henne och västvärlden. Detta till trots utvecklade de två en kärlek för varandra.

Originaltitel Anna and the King
Regissör Andy Tennant
Manus Steve Meerson, Peter Krikes
Genre Komedi, Romantik, Drama, 90-tal
Skådespelare Jodie Foster, Chow Yun-fat, Bai Ling, Tom Felton, Syed Alwi, Randall Duk Kim, Lim Kay Siu, Melissa Campbell, Keith Chin, Mano Maniam, Shanthini Venugopal, Deanna Yusoff, Geoffrey Palmer, Ann Firbank

2017-10-23
okidoki
2017-08-29
Underhållande, särskilt för ögat.
Rele
2017-08-18
Väldigt bra film. Thailands gammal kultur och traditioner hade viktig del i den här romantiska storyn. Flera duktiga skådespelare med en duktig regissör höjer mitt betyg till en fyra.
2017-03-18
Otroligt snygg med fantastiska kostymer. Bai Ling gör en makalös rollprestation och just där och då känns filmen fantastisk. Foster och Chow Yun-fat gör bra ifrån sig men deras karaktärer känns aldrig riktigt på riktigt. Och det är väl problemet med större delen av filmen, det känns inte på riktigt trots att det är det den verkar försöka göra. Hade man helt enkelt skildrat det som en saga hade det inte behövt kännas på riktigt. Stark tvåa.
Merwinna
2016-01-14
Mycket bra film! Romantiskt och vackert, dock lite närmare verkligheten än musikalen med Kerr och Brunner (som också är en mycket bra film på sitt sätt). Skådespelarna är perfekta i sina roller. Bra manus och bra dialog. Miljöerna är fräscha och mycket påkostade, det är mycket vackra bilder här. Man lär sig även lite om Thailand, dess historia och geografi och så.
2014-12-24
Vacker film med vackra färger. Den har sin charm och intressanta handling men samtidigt är den lång och har sina stunder av lite mer sega stunder. Jodie Foster lyfter filmen men sin skådespelarinsats.
F-M-J
2014-01-16
Ett välgjort sömnpiller.
pohjax
2013-11-15
Jodie Foster gör rollen stel och tråkig här (filmen är också LÅNGtråkig! )Deobrah Kerr (i filmmusikalversionen) är en miljon ggr bättre. Korkat att göra en version utan musiken som är så Kanonbra!
sirkurt
2013-08-04
Tråkig, oengagerande och mest tröttsam inte särskilt intressant heller.
mammene
2012-09-01
Otroligt vackert foto och en intressant historia som ska bygga på verklighet, men trots dessa förututsättningar så kändes det för konstlat. Jag brukar gilla Judy Foster men här kom hon inte till sin rätt, Chow Yon-fat däremot kändes helt rätt i sin roll. Så mer än en två kan jag inte ge.