3.6

Anne Frank

På sin trettonde födelsedag får Anne Frank en dagbok. Ingen kunde då ana att det hon skrev i den senare skulle bli en av världens mest lästa böcker. Platsen är Amsterdam. Hitlers skoningslösa förföljese av judar har påbörjats och för att överleva går Anne Frank och hennes familj under jorden. I drygt två år lever de i en hemlig lägenhet och Anne skriver hela tiden anteckningar om sitt och sin familjs liv. Allt i väntan på att kriget en dag skall ta slut.

Originaltitel Anne Frank: The Whole Story
Regissör Robert Dornhelm
Manus Kirk Ellis
Genre Drama, Krig, 2000-tal
Skådespelare Ben Kingsley, Brenda Blethyn, Tatjana Blacher, Hannah Taylor-Gordon, Joachim Król, Jessica Manleym, Nicholas Audsley, Jan Niklas, Lili Taylor

Skapad 2019-12-13 av cineasten89
Jag har nog aldrig blivit så berörd av en film. Denna berörde mig så starkt och gick rakt i hjärtat, och fick mig att tänka: VARFÖR? Alla våra små problem i privatlivet blir betydelselösa n...   Läs mer »

StureStenhög
2017-02-09
Den här historien kan väl inte berättas nog gånger antar jag, men det här var en ganska medioker filmatisering. De gör inget direkt fel, och både Ben Kingsley och Hannah Taylor-Gordon är bra, men det är lite för mycket oambitiös standardproduktion över alltihop, och som tittare får man aldrig riktigt känslan av att förflyttas till 40-talet. När man dessutom kan historien så bra sedan innan, så blir det heller aldrig bättre än vad själva presentationen kan erbjuda. Men grejen med just den här versionen tycks vara att den inte är baserad på dagboken och att den istället vill berätta något utöver det som framkommer där, och det är skildringen av händelseförloppet efter att dagbokens abrupta avslutande som fick mig att till slut ändra uppfattning lite. Det är helt enkelt svårt att inte bli tagen av den ofiltrerade framställningen av den totala misären i koncentrationslägren, och sällan har jag sett en mer övertygande skildring av hur allt det som gör oss till människor tynar bort hos offren. Så betyget måste ändå landa på en svag trea
Xenox
2012-07-30
Definitivt den bästa versionen av Anne Frank. Väldigt hemsk berättelse som verkligen lyckas beröra.
Jonas77
2012-03-23
Lång men sevärd, om man orkar med längden o det sorgliga.
Filmprettot
2011-12-12
En trea, men jag hade höga förväntningar eftersom en kompis sa till mig att det var en krigsfilm, och jag hade förväntat mig mer action. Om jag har fattat det rätt så är det här en remake på en gammal film och kanske kunde man ha skrivit om vissa delar av manuset för att få den att fungera bättre. Det är ett viktigt ämne så av den anledningen så rekommenderar jag den trots att den är lite deppig ibland.
Bambi93
2011-08-16
Riktigt bra film.. aldrig gråtit så mycket för en film..
Bacillusk
2010-10-15
Förvånansvärt bra film! Bra skådespelare dessutom, tycker väldigt mycket om han som spelar Annes pappa.
Elizadushkufan
2010-01-31
En mycket välgjord film i sin helhet! Lite långdragen i början, men i sin helhet är den väldigt bra. Skådespelarna spelar så övertygande att det känns som den riktiga familjen Frank...Sorglig film, men klart värd en 5:a
KyLLo
2010-01-23
Tråkigheter? Ni kan ju inte såga filmen bara för att den handlar om hemska livsöden. Vad förväntar ni er egentligen - en komedi? Det här är den bästa filmatiseringen om Anne Frank.
Lekage
2009-10-17
Långtråkig. Den var ju gripande men för mycket tråkigheter.
Hahmo
2008-05-19