2.7

Anne på Grönkulla

Bearbetning av L M Montgomerys klassiska bok om den lilla föräldralösa flickan med den livliga fantasin. Flickan vinner tillgivenheten från det äldre par som tar hand om henne, och även hos alla andra i omgivningen.

Originaltitel Anne of Green Gables
Regissör George Nichols Jr
Manus Sam Mintz, Lucy Maud Montgomery
Genre Familjefilm, Komedi, Drama, 30-tal
Skådespelare O P Heggie, Tom Brown, Anne Shirley

avante
2013-03-10
Vilken dårskap att försöka klämma ner den här historien till 1 timme och 18 minuter. Här rusar man igenom historien och får Anne att bitvis framstå som fruktansvärt osympatisk. 80-talsversionen är mycket mycket bättre.

2007-05-06
föredar ju förstås 80tals versionen framför denna men denna funkar
Gissi
2006-12-05
Böckerna var 1000 gånger bättre, men jag älskar tv serien med, den är bra!
lillskiten
2006-10-03
Älskar serien! Underbar!
faith86
2006-01-15
Jag älskar faktiskt Anne-böckerna, men domhär gamla filmerna är faktiskt inget vidare. Jag håller med om att tv-serien med Megan Follows är tusen gånger bättre. Faktikst ganska perfekt. Men detta nu då. Inte så konstigt att Montgomery själv inte tyckte något vidare om denna filmatisering av hennes böcker. Man har ändrat alldeles för mycket på handlingen, så att det har blivit nästan idiotisk. Väldigt mycket give 'em what they want -ändringar som ska göra filmen intressantare etc. Jag har läst att i den filmen som baserar sej på de senare böckerna går Gilbert med i I världskriget och Anne åker och letar efter honom senare. Hmm. Kanske tur att jag inte har lyckats få tag på den filmen. Men visst ska man ha sett även dessa gamla filmer, om man är ett riktig Anne-fan!
Xandra
2005-08-19
bättre att läsa
Xandra
2003-04-18
jobbig film, man pallade inte att sitta kvar
Nillis
2003-03-22
Alltså KAN man faktiskt motstå lilla gulle Anne????
ShenLong
2003-01-25