2.9

Annette

En ståuppkomiker och hans operasångerska till fru har en 2-årig dotter med en ovanlig gåva.

Originaltitel Annette
Regissör Leos Carax
Manus Ron Mael, Russell Mael
Genre Drama, Romantik, Musikal, 2020-talet
Skådespelare Marion Cotillard, Adam Driver, Simon Helberg, Devyn McDowell, Angèle, Natalie Mendoza, Kiko Mizuhara, Rila Fukushima, Laura Jansen, Eva van der Gucht, Kanji Furutachi, Rebecca Dyson-Smith

Starkbröl
2023-03-26
Extremt konstig musikalfilm, med bitvis fantastisk musik av bröderna Mael (dvs Sparks), men tyvärr inget funktionellt manus alls (och ett dåligt gjort CGI-barn). Bra skådespelare och snygg filmning kan inte överbrygga detta. Sparks borde inte skrivit manus, helt enkelt, utan bara musiken. Och så är det inte så filmiskt intressant att se Adam Driver ge Marion Cotillard oralsex -- upprepade gånger. Trea bara på grund av musiken, i övrigt är detta ett haveri.
KyLLo
2023-02-20
En säregen musikal med fin musik. Musiken är välproducerad och säkert inspirerad av andra låtar. Det märkliga är bland annat handlingen, replikerna och texterna. Det är väl egentligen inte en film om dotterns gåva i sig, utan något djupare och mer omfattande. Allt från romantik till skräck när ämnen som kärlek, stand-up, barn, alkoholism och mord behandlas. Att en docka gestaltar dottern ger filmen stundtals lite creepy onda dockan-vibbar. Sången framförs till största del av skådespelarna själva, men den vackra operasången är dubbad av en annan. Många kända namn var tilltänkta för roller, som Rooney Mara, Michelle Williams, Kristen Stewart och Rihanna, men föll bort. Jag gillar musiken, dockan och budskapet i slutet. Hade filmen varit ett klyschigt kärleksdrama hade jag tyckt sämre om den.
PeterTheW
2022-03-18
Jag tycker att inledande musikalnumret är rätt underhållande och ett kul sätt att inleda filmen på men sen följer en serie fullständigt menlösa scener som utöver att dom är välgjorda inte tycks fulla någon funktion eller väcka någon slags intresse.
bryngel
2022-02-23
Rekommenderad 4. Verkligen? Efter 20 minuter var jag redo att be någon skjuta mig.