3.8

Annie Hall

Woody Allens berättelse om den neurotiske komikern Alvy Singer och hans förhållande med den mer jordnära Annie Hall.

Originaltitel Annie Hall
Regissör Woody Allen
Manus Marshall Brickman, Woody Allen
Genre Romantik, Komedi, Drama, 70-tal
Skådespelare Woody Allen, Diane Keaton, Tony Roberts, Carol Kane, Paul Simon, Shelley Duvall, Janet Margolin, Colleen Dewhurst, Christopher Walken

Skapad 2019-10-20 av weng-weng
I ett intellektuellt New York glider Woody Allen runt på utställningar och kaféer tillsammans med sina andra intellektuella vänner och pratar om livets berg- och dalbana, eller snarare upplever de...   Läs mer »

gjoob
2019-04-28
Förmodligen den roligaste Allen-filmen och kanske den bästa han har gjort. Får se om någon annan film övertar förstaplatsen när jag nu betar av hela Allens filmografi, men denna har alltid varit min favorit och efter en omtitt beseglar den sin placering, i alla fall tills vidare (har sett 28 hittills).
Pi-R
2018-09-06
Jag vill verkligen tycka om det; det är smart, dialogen är rapp, Keaton är charmig, och NYC är underbart. Men mitt problem är... jag står verkligen inte ut med Allen som skådespelare. Det gör ju inte saken bättre att huvudfiguren Alvy är fullständigt odräglig, och att merparten av min energi när jag tittar på filmen går till att frustrerat undra över vad kvinnorna ser hos honom. Att filmen, när eftertexterna rullar, dessutom tycks vilja få mig som tittare att känna att "den där Alvy är allt en rätt skön kille ändå", lämnar en påtagligt bitter smak hos mig. Men tråkigt är det, onekligen, för dialogen och många repliker är utan tvekan ruskigt slipade.
vonadel
2018-08-16
En klassiker som jag faktiskt nog inte sett innan. Den är bra, fyndig, rolig osv, Men, håller med om att det blir lite väl pratigt i längden. 6/10
KyLLo
2018-07-17
Jag brukar gilla Woody Allen, men det här är nog hans mest överskattade film.
arruba
2018-04-17
Runda av filmåret 2017 med att se Annie Hall hemma i soffan, vilket jädra lyckodrag det var. Underbar pärla till film, inte en tråkig scen. Tack Woody!
RustyFilm
2016-12-09
Visst är det här en väldigt fyndig, bra och rolig film med nonsens handling och väldigt väldigt mycket 70-tal. Men att höra på Woody Allens snatter i 1 1/2 timme blir lite väl enerverande.
jopjop
2016-11-18
Inget stort Allen-fan men den här är ändå bra.
Muhammed
2016-11-09
Jobbigt värre.
Molestaire
2016-09-19
Riktigt fint skådespeleri med flera stilbildande scener som kopierats så många gånger efter. Som alltid med Allen kommer dock huvudvärken krypande någonstans runt 60-min-strecket...
annihilat0r
2016-04-16
"Annie Hall" har ett välskrivet manus, även fast tonvikten låg på att berätta om Woodys egna privatliv snarare än att skriva den bästa berättelsen. Det är lustig upplevelse, på ett positivt vis. Klart före sin tid – tidlös i sin egen bubbla.