Annie

Broadway-musikalen som är baserad på historien om den lilla föräldralösa flickan Annie, som på 1930-talet bor på ett bedrövligt barnhem som styrs av den tyranniska Miss Hannigan. Hennes tillsynes hopplösa situation ändras dramatiskt när hon väljs ut för att tillbringa en kort tid hos industrialisten Oliver Warbucks. Snabbt charmar hon hela hushållet, och till och med den tillsynes kallhjärtade Warbuck. Han bestämmer sig för att hitta Annies föräldrar och erbjuder en stor belöning, men den elaka Miss Hannigan, hennes släkting Rooster och hans kvinnliga kumpan bestämmer sig för att utge sig för att vara Annies föräldrar för att få belöningen - men hur kommer det att gå för Annie?

Originaltitel Annie
Regissör John Huston
Manus Carol Sobieski
Genre Familjefilm, Musikal, 80-tal
Skådespelare Albert Finney, Tim Curry, Carol Burnett, Ann Reinking, Bernadette Peters, Edward Herrmann, Aileen Quinn, Geoffrey Holder

Skapad 2019-11-16 av Stygga-Vargen
Jag minns inte vilken den första musikalen jag såg var men det kan högst sannolikt röra sig om en tecknad gammal Disneyfilm, men den allra första musikalen i spelfilmsformat jag såg var Grease 2...   Läs mer »

Zipper
2014-08-07
Hårda omdömen här. Detta är en barnfilm och som sådan funkar den rätt bra.
Gigi1943
2014-04-11
Har givetvis sett denna på 80-talet men undrar vad jag skulle ha gett för betyg då, för nu höll jag på at kräkas över det dåliga skådespeleriet (för att inte tala om sångerna som den lilla charmlösa ungen försöker sig på). Jasch ... jag är verkligen på mitt allra bästa humör nu när den trots allt får en tvåa, jag tror jag tyckte den var gripande "på sin tid". Men byrackan var ju charmig ... hm (fanns det inga bättre hundskådisar på den tiden)?
ochsebbe
2014-01-06
Love it!
2012-12-19
Tramsig musikal med dåliga skådespelare och rejält fåniga sång- och dansnummer. Sjungande ungar är ju ganska vidrigt, och Annie själv är lite småvidrig överlag, sekreteraren är irriterande pinsam också. Möjligen kan jag gilla Albert Finney lite, kul ändå att han är lite rikemanssvinig. Gå på bio? Ja, men då köper vi upp hela salongen och sitter där tre personer och en hund. I dessa tider är det lite svårt att inte få lite pedofil-vibbar på vissa ställen också, men det kanske säger mer om den tid vi lever i än om filmen, eller så säger det bara väldigt mycket om mig. Första halvan känns som en etta då allt bara är ostrukturerat, men tvåan räddas i andra halvan då det åtminstone utkristalliseras en story som man kan engagera sig lite i, men det är sannerligen en svag tvåa
NtoNW
2012-11-19
Detta var inte riktigt min kopp te. Annie är ganska dryg och Albert Finney är skurkaktigt rik. Nä, ingen riktig story och halvkass skådespeleri. Men, trots överspelet, så gillade jag Carol Burnett som den försupna barnhemsföreståndarinnan.
Mikka
2012-01-11
Den har sina charmiga stunder, men den var verkligen inte värd trean som jag kom ihåg från min barndom. Ganska dåligt manus och skådespeleri.
federico033
2011-12-31
Jo den är bra, men Oliver! Är bättre. Dessutom får Tim Curry alldeles för lite att göra
Virrpanna
2011-12-27
Gud vad bra Annie är på att övertala, önskar att jag också var det! Mysig musikal.
kakbakarn
2011-12-26
Saker jag tänkte på: Punjab såg ut som Jay-Z (och kul att upptäcka att det var från denna film Jigga hämtat Hard Knock Life-samplingen), Rooster fick mig att tänka på August Darnell (vars låt "Annie, I'm Not Your Daddy" naturligtvis came to mind här), och Albert Finney påminner mig om att jag gillar... Albert Finney. Plus att sekreteraren var i min smak. Annars? Småmysig film som mest kändes jobbig i början men tog sig hyfsat. Jag var väl inte i helt rätt målgrupp men tyckte ändå den var helt ok.
Zuzz
2011-12-26
Jo den var underhållande och ganska bra :)