3.1

Broadway-musikalen som är baserad på historien om den lilla föräldralösa flickan Annie, som på 1930-talet bor på ett bedrövligt barnhem som styrs av den tyranniska Miss Hannigan. Hennes tillsynes hopplösa situation ändras dramatiskt när hon väljs ut för att tillbringa en kort tid hos industrialisten Oliver Warbucks. Snabbt charmar hon hela hushållet, och till och med den tillsynes kallhjärtade Warbuck. Han bestämmer sig för att hitta Annies föräldrar och erbjuder en stor belöning, men den elaka Miss Hannigan, hennes släkting Rooster och hans kvinnliga kumpan bestämmer sig för att utge sig för att vara Annies föräldrar för att få belöningen - men hur kommer det att gå för Annie?

Originaltitel Annie
Regissör John Huston
Manus Thomas Meehan, Harold Gray, Carol Sobieski
Genre 80-tal, Familjefilm, Musikal
Skådespelare Albert Finney, Tim Curry, Carol Burnett, Ann Reinking, Bernadette Peters, Edward Herrmann, Aileen Quinn, Geoffrey Holder

Skapad 2019-10-13 av Stygga-Vargen
Jag minns inte vilken den första musikalen jag såg var men det kan högst sannolikt röra sig om en tecknad gammal Disneyfilm, men den allra första musikalen i spelfilmsformat jag såg var Grease 2...   Läs mer »

Redwood
2019-01-20
Ohjälpligt bra. Tänk att en sådan surpuss som Huston kunde göra något så här pass trall- och barnvänligt, en postum eloge ska han ha för det!
yrkeschaufföre
2019-01-16
Jag var å såg musikalen i Malmö igår så självklart körde jag hem å stoppade i filmen i spelaren. Jag vet att jag såg den här på 80-talet, undrar om jag sett den sen dess? Jag kom iallafall ihåg nästan hela filmen. Visst är det tydligt att den är riktad till barn men det är en snygg skildring av 30-talet. Jag såg förresten att Larry Hankin (för mig känd som Kramer i "Jerry" och Mr Heckles i Vänner) spelar hundfångaren i början av filmen.
2018-10-12
Faktiskt bättre än jag trodde att den skulle vara.
2018-05-25
Charmig och så men är alldeles för lång och storyn för blek. Men mycket charmig!
Jaganatha
2018-03-16
Smått enerverande barnvänlig musikal som jag var tvungen att se p.g.a. Tim Currys medverkan. Knappt värt besväret, men visst är det intressant att karlakarlen John Huston hann med att regissera en film som så tydligt riktade sig till en ung publik. De två mest kända sångnumren, "Tomorrow" och "It's the Hard Knock Life" avhandlas redan under filmens öppningsscener, vilket är lite för tidigt för dess eget bästa.
2017-10-25
NoWireHangers
2017-08-04
Storyn i sig är inte särskilt intressant och det hjälper inte att sångerna, möjligen med enstaka undantag, är mediokra och koreografin i många musikalnummer rentav dålig.
lumberdajack
2016-12-08
Bra musik dock!
lumberdajack
2016-12-08
Kaos..haha
Djason
2016-04-04
Sällan jag blir imponerad av musikaler, denna är inget undantag.