Annihilation

Efter att hennes make har försvunnit under ett hemligt uppdrag följer biologen Lena med en expedition in i ett mystiskt område som den amerikanska regeringen har spärrat av, ett område där naturens lagar inte gäller.

Originaltitel Annihilation
Alternativ titel Area X: Annihilation
Regissör Alex Garland
Manus Alex Garland
Genre Thriller, Science Fiction, Mysterium, Fantasy, Skräck, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh, Gina Rodriguez, Tessa Thompson, Tuva Novotny, Oscar Isaac, Benedict Wong, David Gyasi, Josh Danford, Sammy Hayman, Sonoya Mizuno, Kristen McGarrity

2019-10-13
Hört mycket om Annihilation på förhand och sanningen är att den både blandar och ger. Dels är den otroligt snygg med världen de skapat och vissa scener hade varit fräckt att få se på stor duk. Även vissa scener av spänning och skräck är av hög klass och visst är man nyfiken på vad fasen som händer. På det negativa planet finns några karaktärers underliga agerande under ett tokviktigt uppdrag samt vissa flummigheter som säkert tilltalade ett eller annat hemmaboende ufo i mammas källare, men inte mig tyvärr. Rekommenderar den dock ändå för att den vågade vara annorlunda.
Satai
2019-06-03
En riktigt bra blandning av Solaris och Stalker.
Hanness
2019-04-02
Sällan man ser en bra Science Fiction numera, men denna var bra. Mycket stark 3a.
kryttan
2019-03-27
Äntligen en sci-fi som vågar sticka ut från mängden, bra och väldigt spännande med en del obehagliga scener. Väldigt bra ljudspår.
2019-03-20
Helvete, helvete, helvete, HELVETE, H-E-L-V-E-T-E!! så jävla dum denna film är. En cool idé och ett grymt upplägg, men hur Alex Garland kan skita ur sig ett manus som till och med skulle göra Michael Bay skeptisk övergår mitt förstånd. Lägg sedan till enormt bleka skådespelarprestationer (i synnerhet favoriten JJL är nämnvärt kass), ett malplacerat soundtrack, samt en krokodil som lånad från Asylums digitala djurpark, så blir det inte ett dugg bättre. Men filmen har två riktigt bra scener, varav en är rent trollbindande, så en etta är otänkbart. Nästan så att jag skulle vilja sätta en trea, men rent övergripande så är allt så skämskuddekorkat att allt annat än ett underbetyg vore ett hån mot god smak. (6+/15)
Troddel
2019-02-28
Såg den på ett flygplan. Jag gillade verkligen första halvan, men den höll inte hela vägen.
vonadel
2019-01-30
Fick en bra känsla från början. Och den blev inte sämre när Tuva plötsligt dök upp. Hade ingen aning om att hon var med i denna. Sedan vet jag kanske inte om hon var helt rätt för denna roll iofs. Gillar upplägget som var lite TZ och Outer Limits stuk. Tappade kanske något mot slutet dock. 7/10
Christofer
2018-12-31
Inte vad jag hade hoppats på riktigt. Hygglig första halva men sedan spårade det lite mot slutet.
bubblo
2018-10-01
Så här vill jag att min scifi skall vara. Bygga världar, mystik och mindfucks. Hatar moderns ak scifi-filmer som är förklädda actionrullar med lång "slutstrid". Det här är mer min smak. LIte Stalker, lite 2001, lite Black Mirror.
Mikael602
2018-09-24
Kunde ha varit ett mästerverk om slutet hade varit lite bättre