Annihilation

Efter att hennes make har försvunnit under ett hemligt uppdrag följer biologen Lena med en expedition in i ett mystiskt område som den amerikanska regeringen har spärrat av, ett område där naturens lagar inte gäller.

Originaltitel Annihilation
Alternativ titel Area X: Annihilation
Regissör Alex Garland
Manus Alex Garland
Genre Thriller, Äventyr, Skräck, Science Fiction, Fantasy, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh, Gina Rodriguez, Tessa Thompson, Tuva Novotny, Oscar Isaac, Benedict Wong, David Gyasi, Josh Danford, Sammy Hayman, Sonoya Mizuno, Kristen McGarrity

STHRUDTS
2020-06-27
Småfånigt spektakel som försöker vara Solaris. Allt ser ut som i ett TV-spel. Tvåan hänger löst, men den funkar att äta popcorn till.
Bozze80
2020-03-30
Som vanligt med Garland vid rodret så är det en riktigt snygg film, och första 75% av filmen är dessutom riktigt intressant och spännande, men sedan spårar det ur fullständigt och tappar därmed all logik och spänning, vilket också sänker hela filmen..
JD
2020-03-01
Om man accepterar premissen att filmen i sig är en muterad korsning mellan b-skräckis och konstfilm, på en gång lite yxig och med en strävan efter något förfinat, så är den riktigt njutbar.
monodrive
2019-12-26
Min 5:a är kanske generös, men hävdar ändå att i min bok är det här en modern sci fi-klassiker i Tarkovskijs anda (Stalker & Solaris-influenserna är ganska tydliga). Visst finns det detaljer att ifrågasätta, men tempot, atmosfären, musiken, fotot, miljöerna och inte minst handlingen (eller snarare temat) är en bitvis meditativ fröjd att beskåda. Skönt med tänkvärd sci fi som inte mynnar ut i ett actionspektakel.
2019-10-13
Hört mycket om Annihilation på förhand och sanningen är att den både blandar och ger. Dels är den otroligt snygg med världen de skapat och vissa scener hade varit fräckt att få se på stor duk. Även vissa scener av spänning och skräck är av hög klass och visst är man nyfiken på vad fasen som händer. På det negativa planet finns några karaktärers underliga agerande under ett tokviktigt uppdrag samt vissa flummigheter som säkert tilltalade ett eller annat hemmaboende ufo i mammas källare, men inte mig tyvärr. Rekommenderar den dock ändå för att den vågade vara annorlunda.
Satai
2019-06-03
En riktigt bra blandning av Solaris och Stalker.
Hanness
2019-04-02
Sällan man ser en bra Science Fiction numera, men denna var bra. Mycket stark 3a.
2019-03-20
Helvete, helvete, helvete, HELVETE, H-E-L-V-E-T-E!! så jävla dum denna film är. En cool idé och ett grymt upplägg, men hur Alex Garland kan skita ur sig ett manus som till och med skulle göra Michael Bay skeptisk övergår mitt förstånd. Lägg sedan till enormt bleka skådespelarprestationer (i synnerhet favoriten JJL är nämnvärt kass), ett malplacerat soundtrack, samt en krokodil som lånad från Asylums digitala djurpark, så blir det inte ett dugg bättre. Men filmen har två riktigt bra scener, varav en är rent trollbindande, så en etta är otänkbart. Nästan så att jag skulle vilja sätta en trea, men rent övergripande så är allt så skämskuddekorkat att allt annat än ett underbetyg vore ett hån mot god smak. (6+/15)
Troddel
2019-02-28
Såg den på ett flygplan. Jag gillade verkligen första halvan, men den höll inte hela vägen.
vonadel
2019-01-30
Fick en bra känsla från början. Och den blev inte sämre när Tuva plötsligt dök upp. Hade ingen aning om att hon var med i denna. Sedan vet jag kanske inte om hon var helt rätt för denna roll iofs. Gillar upplägget som var lite TZ och Outer Limits stuk. Tappade kanske något mot slutet dock. 7/10