3.4

Ansiktet

I mitten av 1800-talet kommer magikern Vogler med sällskap till konsul Egermans malmgård för att visa sina konster. Som gäst finns också medicinalrådet Vergerus som starkt tvivlar på Voglers konster. Det blir en thrillerbetonad strid mellan de två som båda vill ha rätt.

Originaltitel Ansiktet
Alternativ titel The Magician
Regissör Ingmar Bergman
Manus Ingmar Bergman
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare Max von Sydow, Gunnar Björnstrand, Ingrid Thulin, Åke Fridell, Erland Josephson, Lars Ekborg, Bibi Andersson, Sif Ruud, Naima Wifstrand, Axel Düberg, Toivo Pawlo, Bengt Ekerot

BarryHero
2020-07-22
Stjärnspäckat kammarspel med von Sydow, Björnstrand, Thulin, Josephson, Bibi Anderson, m.fl. i en Bergman-film som dock är några snäpp under de övriga klassiker han har pumpat ut. Woody Allen har pekat ut denna film som en bra nybörjarfilm för en Bergmannyfiken men frågan är om jag verkligen håller med. Jag hade snarare börjat med någon av de absolut kändaste. Fint, svartvitt foto.
JohnTron
2020-07-17
Sjukt bra film om hur konsten ses ner på av vetenskapen och myndigheterna. Otroligt fint foto dessutom.
hsimpson
2020-07-14
Alltså, det är nog dags att ge upp om Bergman nu, efter åtta sedda men bara en godkänd (Skammen). Hans försök till komiska inslag blir ju bara buskis, och det som ska vara djupt, seriöst eller spännande blir bara pekoral. Och alltid levererat på ett extremt teatraliskt sätt. Jag säger som Björnstrand säger till von Sydow: "Det var en usel föreställning." Men inledningsscenen är jättesnygg, det får man ju tillstå.
Ful_fisk
2020-01-10
Fan vad skeptiska folk var här, då. Skitbra film, ju! Den tappar lite i mitten, men öppningen är magisk och uppgörelsen med Björnstrand är magnifik. Rakt igenom lysande och perfekt jävla foto, grym musik och lysande skådisar. En Bergman-pärla det lätt hade fått talas mer om. Och så mycket fars-inslag tycker jag inte den har heller.
labi
2018-09-15
Härligt skådespeleri, men ack så trist film. Bäst är kärleksdrycksscenen mellan Lars Ekborg och Bibi Andersson.
JD
2018-08-22
När jag var yngre tyckte jag en aning lillgammalt att Bergmans tema om föraktet för konsten och konstnären som finns i flera av hans filmer och kanske tydligast och mest renodlat här var lite barnsligt och överdrivet. Nu känns det (dessvärre) som att tiden kommit ikapp. En av Bergmans mest underskattade filmer.
Zipper
2015-06-12
En av Bergmans svagaste. Bitvis väldigt rörig och ofokuserad film.
oapelmo
2014-12-29
Börjar starkt men blir strax segdragen
Salvation_Mind
2014-07-18
Börjar väldigt bra, men tappar sedan. En bra film i helhet men blir inte så nöjd som jag hade hoppats.
Punkliv
2014-07-10
Det här hade blivit bra om Ingmar inte hade fått för sig att buskishumor passade i den här filmen. Scenen på vinden och ett fåtal andra gör den till en tvåa. Min första Bergmanbesvikelse...