2.6

Antiviral

I en dystopisk framtid arbetar Syd March på en klinik som säljer replikerade sjukdomar vars tidigare innehavare varit en kändis, för att skapa en känsla av biologisk samhörighet mellan stjärnor och deras fans. För att tjäna lite extra pengar vid sidan av har Sid hittat ett sätt att smussla ut dessa virus, från sitt hårt övervakade kontor, för att sälja dem på svarta marknaden.

Originaltitel Antiviral
Regissör Brandon Cronenberg
Manus Brandon Cronenberg
Genre Thriller, Skräck, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Caleb Landry Jones, Sarah Gadon, Malcolm McDowell, Douglas Smith, Joe Pingue, Nicholas Campbell, Nenna Abuwa, Dawn Greenhalgh, Lara Jean Chorostecki, Sheila McCarthy, Mark Caven, James Cade, George Tchortov, Wendy Crewson

Skapad 2019-10-29 av despondency
Sonen till fadern av bodyhorror, David Cronenberg, har gjort sin långfilmsdebut och det glädjer mig att Brandon Cronenberg går i sin faders fotspår då Antiviral är en sann bodyhorror-film. Crone...   Läs mer »

ZoIX
2021-09-12
Väldigt snyggt gjord och intressant premiss. Landry Jones är bra. Engagerar inte fullt ut på grund av lite för långsamt tempo. Filmen behöver fler intensiva scener. Brandon Cronenberg blir intressant att följa. Har även sett Possessor och tycker nog hans största problem är att få till ett bra slut som lämnar en med mer än "jaha?" som sluttanke.
bnw
2018-02-22
Jäkligt intressant premiss.
2016-04-23
Inledningsvis känns det mest pretentiöst och överöst med "oj, vilken otroligt cool film jag tycker att jag har gjort". Men sedan landar det en aning, och man sugs in i en långsam och något händelsefattig film med bra stämning. (8/15)
Venatici
2015-07-21
Meh. Ge mig tillbaka 110 minuter av mitt liv, tack.
Engravadlax
2014-07-18
Far sin upp i dagen... man har ju hört talas om enskilda fall av störda individer som samlar på allt från kändisars cigarettfimpar till deras avföring, men att så pass många skulle intressera sig för sånt att man kan profitera från det på detta sätt känns lite väl surrealistiskt... på ett sätt som inte engagerar. Det är tredje gången som jag ser Caleb Landry Jones, och jag är övertygad om att grabben kommer att gå långt, bara han tackar ja till rätt filmer. Cronenberg Jr. med, så länge han lär sig av gubben Cronenbergs misstag. Snyggt är det i alla fall. Och välspelat. (5/10)
zonk
2014-06-28
Trevligt att se sonen ta upp facklan nu när gamle Cronenberg helt verkar ha gett upp på body horror. Dessvärre lite å den långsamma och kliniska sidan, men inte alls dumt. Det är begripligt att han inte vill använda samma skitiga, alternerande rostiga och organiska miljö som sin far, men dessvärre har han inte riktigt något annat intressant att ersätta den med.
Robkiller
2014-03-26
Förvisso samhällskritisk och visar ett sjukligt behov av kändisar... men det här var väldigt tråkigt.. långsam, konstig och för det mesta meningslös... kanske intressant för någon som gillar sprutor, eller tycker om sånt som är helsjukt, men inget för mig i alla fall...
santiago
2014-03-15
Grymt intressant koncept men det håller inte hela vägen. Efter ett tag försöker filma att äckla och förvirra för sakens skull och det orkar jag inte med. Sen är det ett tydligt B-tecken när MacDowell dyker upp i sin sjuttielfte roll som tokig.
2014-01-06
Konceptet är lysande och detta skulle lätt kunnat bli en syrlig upplevelse med rätt manus. Gamle Cronenbergs arv finns hela tiden med, men filmen var för dunkel och dystopisk på ett sätt dom gjorde den rätt ointressant.
Tepesco
2013-12-19
Långsam, steril, störd, konstigt och lite intressant.