3.5

Antoine och Colette

Antoine och Colette bygger på den sjuttonårige Truffauts förälskelse i Lilliane Latvin och är kortfilmen som utgör bryggan mellan barndomen i De 400 Slagen och den vuxne Antoine i Stulna kyssar.

Originaltitel Antoine et Colette
Alternativ titel Antoine and Colette
Regissör François Truffaut
Manus François Truffaut
Genre 60-tal, Kortfilm, Komedi, Drama
Skådespelare Jean-François Adam, Patrick Auffay, François Darbon, Jean-Pierre Léaud, Marie-France Pisier, Rosy Varte, Pierre Schaeffer

vellocet
2014-10-24
alltså antoine doinel. filmhistoriens raraste och mest bildsköna karaktär. jag tycker den passar perfekt som kortfilm, det vore tråkigt om den vore längre.
goeran
2014-09-27
François Truffauts Antoine et Colette från 1962 är en trevlig liten film om ungdomlig kärlek. Jean-Pierre Léaud är bra i huvudrollen som Antoine.
precineadd
2014-04-16
söt
labi
2013-08-01
Underbar länk mellan 400 slagen och Stulna kyssar. Fyran är självklar. Vilket fynd Léaud är förresten. Läste just "Bonjour tristesse", var alla ungdomar i Frankrike sådär intellektuella förr?

2011-07-18
Den är magisk, precis som De 400 slagen, men kunde den inte ha varit lite längre? Det hade Truffaut lyckats med om han försökte.
MaraJade
2010-10-29
Antoine och Colette var en väldigt trevlig lite kortfilm och jag blev väldigt sugen att se både De 400 Slagen och Stulna kyssar.
TobiasRydén
2010-07-23
En av de bästa kortfilmer jag sett, antagligen den bästa filmen om ungdomlig förälskelse som gjorts. Klippningen, kameraarbetet, Jean-Pierre Léaud, musiken (Bachs orkestersvit no. 3!) är ypperligt alltihop.
KimEkberg
2010-06-05
typ truffauts bästa
Tonti
2010-06-04
Det här är ju faktiskt inte en vanlig kortfilm utan en del av Kärlek vid 20 år men om man nu ska behandla den på detta viset måste det konstateras att det faktiskt är en av Truffauts främsta filmer.