Anton Spelec, ostrostrelec

Anton Spelec är en av sex soldater som ska få medalj. Men det finns endast fem medaljer och Anton får vänta ett år. Han blir så bedrövad att han går till närmaste ölstuga och super sig full. Där samlas även andra soldater och i sin besvikelse kritiserar han högt ledningen i landet och avfyrar sen sitt gevär. Han får tre månaders fängelse, men då han vid sidan av har en verkstad för musikinstrument, försöker han slippa fängelsestraffet genom att betala en av sina arbetare att sitta av straffet åt honom. Under de tre månaderna får han dock inte visa sig för någon annan än sin fru, men saker går inte som planerat.

Originaltitel Anton Spelec, ostrostrelec
Alternativ titel Anton Spelec, Sharp-Shooter
Regissör Martin Fric
Manus Emil Artur Longen, Josef Neuberg
Genre 30-tal, Komedi
Skådespelare Vlasta Burian, Ruzena Slemrová, Jaroslav Marvan, Theodor Pistek, Jindrich Plachta

NHL
2004-07-26
Burian var Tjeckoslovakiens populäraste komiker före andra världskriget. Hans dråpliga kommentarer och minspel är roliga. Filmen har sina svaga punkter men är ändå sevärd.
Czechflash
2004-07-24
Vlasta Burian i huvudrollen kan jämföras med Helan & Halvan eller Chaplin, dock är han inte lika klumpig, däremot har han otur. Han är iaf riktigt bra och filmen känns nyare än från 1932. Svag fyra.