3.8

Anvil! The Story of Anvil

Steve "Lips" Kudlow och Robb Reiner träffas i tonåren och svär en pakt att "rock together forever". Tillsammans startar de hårdrocksbandet Anvil och framgångarna låter inte vänta på sig. Snart delar de scener med storheter som Bon Jovi och Scorpions ... men vad hände sedan? Medan de andra banden går vidare till framgångsrika karriärer glöms Anvil bort i ett kallt Kanada. En dokumentär om det kanadensiska hårdrocksbandet som i 50-årsåldern vägrar ge upp. En underdogsaga om vänskap, uppoffring och att fortsätta göra det man älskar. En verklighetens Spinal Tap.

Originaltitel Anvil! The Story of Anvil
Regissör Sacha Gervasi
Manus Sacha Gervasi
Genre Dokumentär, 2000-tal

Biberkolben
2017-12-13
Gåshud, tårar och glädje. 10/10!
Starkbröl
2017-05-31
Supergullig film. Man hoppas att det mesta är äkta för det är ärliga relationer och djupa känslor som skildras (hade kanske velat ha lite mer djupa frågor till familjen). Samtidigt förstår man genom att se filmen varför de aldrig blev så stora som de kanske kunde ha blivit. Nu kommer de för evigt stanna vid "kult" men det är inte så dåligt.
erik.p
2016-12-06
Roligt. Vissa delar känns ju lite fejkade, och helt klart är kronologin lite fel. T.ex. sägs det att de är i München, och nästa bild är på Tekniska verken i Linköping (tror jag).
martineden
2015-08-16
[rek. 4] En finfin dokumentär om att hålla drömmen vid liv. Tycker att det är intressant att även skeptiska släktingar kommer till tals och visar även de negativa konsekvenserna med att inte riktigt leva i verkligheten. Hade dock gärna haft mer musikinslag, det är ganska korta klipp man får höra, men jag inser ju samtidigt att det inte är filmens huvudsakliga fokus utan just deras strävan och drömmar. Kul att dokumentären hade positiv effekt för bandet. Det är dock lite kul trivia att Lips erbjöds en post som gitarrist av Lemy i MOTÖRHEAD men tackade nej av lojalitet till sitt eget band. Fin film. Höjer den säkert efter omtitt. 3+/4-
2015-01-18
Min musiksmak har alltid varit väldigt bred och blandad så mina tonår bestod av perioder av grunge, eurodance och såklart metal och då i form av Metallica. Det är just Metal-världen som är i fokus här då vi får följa bandet Anvil. Ett band som inte alls fick Metallicas genombrott och framgångar fast de fanns där startgropen. Att se att bandet forfarande spelar, kämpar och drömmer om rockstjärneupplevelsen är både vacker och patetiskt på samma gång. En inspirerande och rörande dokumentär. 3+
#54
2014-08-09
Överraskande rörande.
2013-04-22
Känslosamt om dessa underdogs i träsket av skivbolag och olycka. En riktigt bra dokumentär som jag tror de flesta kan ta till sig, inte bara metalfans.
Raimo_1985
2013-04-01
I första minuterna blir jag rädd att det ska vara en hoppig amerikansk dokumentär, vidrigt. Detta styrs dock snabbt upp och det blir en tårdrypande, lite sliskig och vacker dokumentär om ett band som aldrig gett och aldrig ger upp! Hjärtlöst att ge annat än en fyra till detta starka porträtt. Dessutom är musiken bra. Nu vill jag kolla upp Anvils tidiga album.
Commandante
2013-03-24
Gripande film med fantastiskt slut. Trots att jag inte är något stort metalfan blir jag nästan sugen att stödköpa alla deras skivor av ren sympati.
Bernhard99
2013-03-16
Fint gjord. Trots att jag inte är en metal-head kommer jag att ta med mig känslan från den här filmen.