3.4

Allt för henne

Lisa och Julien är gifta och lever ett lyckligt liv utan krångel med sin son Oscar. Men deras liv stjälps omkull en morgon när polisen kommer för att arrestera Lisa för mord. Hon döms till 20 års fängelse. Julien är övertygad om att hans fru är oskyldig och bestämmer sig för att hjälpa henne att rymma. Hur långt är han beredd att gå "för henne"?

Originaltitel Pour elle
Alternativ titel Anything for Her
Regissör Fred Cavayé
Manus Fred Cavayé
Genre Drama, Kriminalare, Romantik, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Liliane Rovère, Moussa Maaskri, Vincent Lindon, Olivier Perrier, Ivan Franek, Rémi Martin, Hammou Graïa, Slimane Hadjar, Olivier Marchal, Lancelot Roch, Thierry Godard, Alaa Safi, Joseph Beddelem, Diane Kruger, Dorothée Tavernier

2017-10-21
StureStenhög
2017-09-20
Av misstag såg jag för ovanlighetens skull remaken före originalet, om det spelar in i mitt omdöme vet jag inte, men jag tyckte iaf att de båda versionerna höll ungefär samma klass. Det kan nog ha mycket att göra med att redan den här franska förlagan känns väldigt amerikansk. Spännande är det iaf trots att jag kände till historien i stora drag sedan tidigare, och kan man bara ha överseende med att det är lite långsökt, så är det här ett bra scenario för en thriller. Ska jag envisas med att fortsätta jämföra de två, så känns den här jämnare i sitt utförande, medan remaken lyckades förbättra historien i vissa avseenden, och försämra den i andra. Båda är sevärda och underhållande för stunden, men de lämnar inga större avtryck efteråt
RustyFilm
2016-12-06
Här bjuds ett franskt ganska så drivet filmarbete. Kameraarbetet är alldeles lysande med ett frosseri i deppiga miljöer. Historien är finurligt berättad med en handling som rör sig lite utanför det vanliga thriller standardformatet. Bra skådespeleri.
Engravadlax
2014-06-28
Hyfsat, men föredrog remaken.
need_sleep
2012-07-24
Det franska orginalet till den amerikanska kopian Last Three Days. Jag såg den amerikanska för, kanske därför som jag tyckte den var bättre? De är iallafall väldigt lika och normalt brukar jag gilla franska filmer bättre (jfr bara Nikita med Kodnamn Nina och Tre Män Och En Baby där de franska är ljusår bättre). Hursomhelst, se en av dem; Last Three Days eller Pour Elle.
niljoh
2012-05-13
Väldigt bra, en nagelbitare
Elmore
2011-11-26
Helt OK. Kanske int så spännande som jag hade hoppats på. Däremot skapas en härlig rå och nedtonad stämmning som nästan lyfter filmen till en fyra i min bok.
*KiDDo*
2011-10-16
Stundtals gullig, men.. Nej tack! Bra skådis insatser + klippning
answai
2011-06-25
En ganska ordinär film. Visst kan det vara intressant att se denna form av film från andra länder än USA, men å andra sidan finns häri inget av det som vanligen gör europeisk film bättre än den amerikanska. Själva historien är långsökt, men skådespeleriet helt ok. En stunds underhållning, inte mer.
Gröne_Orm
2010-12-16
Väldigt trevlig film som lyfter sig över sig över sin genre, men inte utnyttjar diskbänken till fullo. Det mest intressanta är dock hur DVD-omslaget samspelar med filmen.