3.3

Apocalypto

När Mayariket står inför sitt fall är härskarna övertygade om att nyckeln till framgång är att bygga fler tempel och utföra fler offer av människor. För 600 år sedan, före spanjorernas erövring av Mexico och Centralamerika på 1500-talet, beger sig en man ut på en resa för att rädda sin idylliska värld. Jaguar Paw, en ung man som utsetts som offer, flyr riket för att undgå sitt öde.

Originaltitel Apocalypto
Regissör Mel Gibson
Manus Mel Gibson, Farhad Safinia
Genre 2000-tal, Action, Äventyr, Drama
Skådespelare Rudy Youngblood, Dalia Hernandez, Jonathan Brewer, Morris Birdyellowhead, Carlos Emilio Báez, Amilcar Ramírez, Israel Contreras, Israel Ríos, María Isabel Díaz, Espiridion Acosta Cache, Mayra Serbulo, Itandehui Gutierrez, Gerardo Taracena, Iazua Larios

Skapad 2007-02-25 av bmo
Apocalypto handlar om ett mayarike i förfall. I en civilisation där undergången flåsar i nacken härjar dessutom en hemsk sjukdom som tar sina offer ett efter ett. Ledarna beslutar i ett försök ...   Läs mer »

Roswall
2019-07-03
Svårbetygsatt, tät, förhållandevis snygg och med ständig nerv. I övrigt tom och klyschig.
Smekk
2018-12-26
Den är bra om man gillar att se män springa i skogen i 2 timmar.
lucas
2017-12-05
Jag tror att jag blev påverkad av hatet mot Mel Gibson och råkade sätta en fyra på detta mästerverk för 10 år sen. Om folk stör sig på historiska felaktigheter i kanske den snyggaste och samtidigt mest spännande film detta årtusende...se någon dokumentär istället. Den är brutalt ångestladdad, gripande, våldsam och sagolikt vacker. Jag satt på nålar i två timmar igen även fast jag visste vad som skulle hända denna gång. /Hatten av Mel fortsätt gör film och håll snattran
2017-09-11
Riktigt bra
Dutch
2017-08-30
Utveckla gärna vad som gör filmen till rasistisk?
Rift
2017-04-30
Rasistisk skit. Mel Gibson är inte bara ett stort jävla svin, han har en efterbliven världsbild också som gör att allt han tar för sig blir pekoral.
RustyFilm
2017-02-27
Det handlar om mayaindianerna (i dag utplånade, i.a.f. näst intill). Mel Gibson står för manus, regi och produktion. Gibson har fått till en mycket förutsägbar intrig med en mängd actionscener. Jag tycker det påminner en hel del om ”Harrison filmen Jagad” (ja förresten, intrigen finns i 100 tals filmer). Biljakter naturligtvis utbytta mot nån slags motsvarighet till fots, det var ju över tusen år sen det hela utspelades. Om nu inte intrigen är särskilt originell så e i alla fall miljön och mayautstyrseln det.

2017-02-08
Denne er fantastisk velgjort, gripende og spennende.
Andreas_
2016-11-07
Ett sant och episkt mästerverk utan tvekan, även den bästa film som Mel Gibson skapat hittills och jag måste bara sticka ut hakan och säga att Mel Gibson utan tvekan är en av världens bästa och mest spännande filmskapare, han bara radar upp mästerverk efter mästerverk, han är även en fantastisk skådis men det är bakom kameran man ser hans verkliga kall och briljans och framförallt när det kommer till denna film...det är så galet snyggt allting, så sjukt välgjort och välspelat av några amatörer och att bara att filma detta mästerverk i denna miljö är bara det värt en 5a, det är så galet välgjort att jag får rysningar och filmen är lika bra idag som för 10 år sedan när den kom, inget har ändrats, det är sådan bra kvalitet och det är högoktanisk action från början till slut, första gången man såg den så satt man som på nålar i stolen under hela filmen, så sjukt spännande och så snyggt filmade actionscener att man blir tårögd, men andra gången man ser den så lägger man märke till så mycket mer detaljer än första gången som gör den ännu snyggare, men visst, då tappar handlingen lite eftersom man vet exakt hur det kommer att gå men nästan lika spännande ändå...älskade som sagt även Braveheart som Mel har gjort och nu denna, har faktiskt inte sett övriga filmer som Mel Gibson regisserat men kommer definitivt att göra det och givetvis även hans nya film som går på bio nu, Hacksaw Ridge...vill man ha verklighetstrogen galet snyggt filmad högokatanisk action i djungel i 2 timmar så ska man definitivt se denna, kan även smått jämföras med den gamla filmen The Naked prey, men detta är så mycket bättre, rekommenderas starkt och betyget blir givetvis det högsta, en självklar stark 5a
saugox
2016-09-19
För dig som vill titta på män som springer i skogen i två timmar.