Apollo 13

Det har gått mindre än ett år sedan den första människan gick på månen. För den amerikanska befolkningen betyder Apollo 13 bara ännu en rutinresa i rymden, "ungefär lika spännande som en resa till Pittsburgh" - tills dessa ord hörs från rymden: "Houston, we've had a problem".

Baserad på boken Lost Moon av James Lovell och Jeffrey Kluger från år 1994.

Originaltitel Apollo 13
Regissör Ron Howard
Manus William Broyles Jr, Al Reinert
Genre Äventyr, Drama, 90-tal
Skådespelare Tom Hanks, Bill Paxton, Kevin Bacon, Gary Sinise, Ed Harris, Kathleen Quinlan, Mary Kate Schellhardt, Miko Hughes, Max Elliott Slade, Michele Little, Xander Berkeley, Joe Spano, David Andrews, Clint Howard

Körsbär
2019-03-16
Det var spänning rätt igenom :) gillade den!
Gyllenbock
2019-03-16
Ganska bra, kul med en inblick i hur det hela dramatiska händelseförloppet gick till.
StureStenhög
2018-09-27
Lite väl mycket Hollywood-typisk mytbildning, men annars är det här väldigt bra. På ett tekniskt plan håller den bra än idag, men mest imponerad blir jag ändå av den autentiska inblicken i arbetet på NASA, allt från astronauter till kontrollrumspersonal, och kanske framför allt samarbetet dem emellan. Här har man hittat en bra balans där det är hyfsat lätt att hänga med i händelseförloppet utan att den för den sakens skull fördummas eller överdramatiseras. Mest sätter sig de mer nedtonade scenerna med astronauterna ensamma i en knappt funktionsduglig rymdfarkost. Stark trea, lite för många fåniga familjescener för att jag ska kunna sträcka mig högre
Raimo_1985
2017-11-14
Extremt lökigt och amerikanskt på det dåliga sättet men lite spännande ibland.
2017-10-17
dålig
2017-06-08
Har tyvärr inte sett denna film sen den gick på TV under början av 00-talet men jag tyckte den var väldigt bra då i alla fall.
widez
2017-05-13
Den är ok som en söndagsmatiné men inte mycket mer än så. Mer familjedrama än rymdaction vilket är lite av en besvikelse.
gjoob
2016-09-04
Inte så överdrivet sentimentalt som jag fruktade. Underhållande rymdfilm.

2016-02-14
Baserad på verkliga händelser och jag tycker att Tom Hanks spelar sin roll överlag väldigt bra. Hade gett filmen en 3:a förmodligen men Hanks karaktär lyfter filmen till en 4:a.
Solidus
2016-01-17
Ron Howard är en mästare när det kommer till drama med verklighetsbakgrund. "Apollo 13" är en spännande historia med effekter som håller god klass än och underbara skådespelare som lyfter upp filmen. Den långa speltiden försvinner väldigt fort, vilket är ett gott betyg. Mycket bra!