2.4

Apornas planet

Apornas planet skildrar en upp och nedvänd värld - ett brutalt, primitivt ställe där aporna har makten och människorna rotar bland sopor för att överleva - jagade och förslavade av de tyranniska primaterna. Det plötsliga uppdykandet av en man, främmande för den rådande ordningen och opåverkad av förtrycket, utmanar Status Quo och sporrar till uppror och revolution. Detta är Tim Burtons moderna version av Apornas planet. Filmen bygger på den gamla förlagan, men är på de flesta punkter en helt ny film med nya inslag och nytt slut.

Originaltitel Planet of the Apes
Regissör Tim Burton
Manus William Broyles Jr, Lawrence Konner, Mark Rosenthal
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, 2000-tal
Skådespelare Mark Wahlberg, Tim Roth, Helena Bonham Carter, Michael Clarke Duncan, Paul Giamatti, Estella Warren, Cary-Hiroyuki Tagawa, David Warner, Kris Kristofferson, Erick Avari, Lucas Elliot Eberl, Evan Parke, Glenn Shadix, Freda Foh Shen, Chris Ellis, Lisa Marie

Skapad 2019-11-09 av
Pierre Boulles bok Apornas Planet som utgavs 1963 och filmades 1968 med mastodontfilmsmannen Charlton Heston i huvudrollen i regi av Franklin J. Schaffner. Filmen blev en framgång och följdes upp av...   Läs mer »

Count_Duckula
2023-03-06
Slutet räddar den. Annars är det inte mycket mer än vacker matiné.
sodomiten
2019-08-06
En 4:a för apornas olika karaktärer samt att dom tonat ned våldet. En trevlig film helt enkelt.
martineden
2017-07-26
[rek. 2] Även om denna film är misslyckad på många vis; karaktärerna är inte motiverade, ingen karaktärsutveckling, inga sociala kommentarer på det "uppochnedvända samhället". Filmen har helt enkelt inga intressanta idéer utan det blir kort och gott en vanlig äventyrsfilm där antagonisterna utgörs av apor. Manuset känns pinsamt fantasilöst utan några egentliga idéer; filmen har ingenting att säga! Jag gillar dock sminkningen och kostymerna och uppskattar också scenografi och musik. Men detta är ju bisaker och filmen som helhet är inte lyckad. Tim Roth fräser och väser och är väldigt intensiv, MEN eftersom karaktären inte är motiverad blir den endimensionell och tröttsam. Helt okej film, men inte bra. 2+/3-
Icosares
2016-12-18
Skulle ge den en 0:a: ingen ska behöva genomlida sådant här skräp. Jag bruka kunna hitta något att ha behållning av, men här är fotot, skådespeleriet, diaologen, handlingen, kostymerna och sminket ... genomgående plågor. Att jag slösade bort 2 timmar på detta! Burton kommer ha svårt att återvinna mitt förtroende efter detta.
sleepyhead
2016-03-30
det sägs att tim burton, under inspelningen av den här, trodde att han var en apa. jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det men helena bonham carter ska inte ha varit glad.
hsimpson
2015-09-12
Som remake är den helt värdelös. I sig själv är den väl skaplig, men trean är lite generös. Ärkeklåparen Burtons bästa?
LacombeLucien
2015-04-26
Så usel.
Jockson
2014-11-12
Snygg, bra prestationer från skådespelarna samt lite nostalgi från min sida gör att den får en trea. Tycker den håller och maskerna är välgjorda. Gillar också den mörka stämningen och slutet.
2014-11-03
Ni som sett Nightmare Before X-mas, Sleepy Hollow m.m. vet att Tim Burton brukar ha en väldigt speciell stämning i sina filmer med mycket gråskalor och ett lätt stänk surrealism i omgivningarna. Här tyckte jag mig dock inte märka av det alls, det är helt enkelt för lite Tim Burton i Apornas Planet. Tim Roth tycker jag gör en suverän roll.
idd
2014-10-12
Den enda förbättringen från originalen är att (de manliga) aporna ser ut å beter sig någorlunda som apor i denna. I övrigt är fan allt sämre!