3.4

Apornas planet

Tre astronauter vaknar ur sin djupa sömn och upptäcker att deras rymdskepp kraschlandat. När de undersöker sina omgivningar finner de att har hamnat på en planet där människan är ociviliserad och språklös och att apor har har tagit över människans tidigare roll.

Originaltitel Planet of the Apes
Alternativ titel Monkey Planet
Regissör Franklin J Schaffner
Manus Rod Serling, Michael Wilson (I)
Genre Mysterium, Science Fiction, Thriller, Äventyr, 60-tal
Skådespelare Charlton Heston, Roddy McDowall, Kim Hunter, Maurice Evans, Linda Harrison, Robert Gunner, Jeff Burton, James Whitmore, James Daly, Lou Wagner, Woodrow Parfrey, Buck Kartalian

Skapad 2019-10-21 av von_fantasy
Då var det dags att recensera en riktig kultfilm, nämligen Apornas Planet. Handlingen kanske verkar lite komplicerad till en början men det är så enkelt som att några rymdfarare krashar och att ...   Läs mer »

Raimo_1985
2018-10-30
Mycket bra, förutom att det i mångt och mycket är en helt vanlig amerikansk film, bakom alla otroligt snygga masker och häftiga miljöer. Men en stark fyra eller en mellan-fyra blir det, denna första titt på femton-sexton år. Slutet är obetalbart, och Charlton Hestons skådespel likaså. Extra fint att se den på bio.
Commandante
2018-10-03
En helt igenom genialisk film.
2017-10-09
Löjlig
martineden
2017-07-24
[rek. 4] Jag och en vän körde ett maraton med de fem filmerna i originalserien, så jag uppdaterar mina betyg och kompletterar med nya kommentarer. För första gången höjer jag betyget här från 4:a till 5:a. Manuset är väldigt bra och älskar hur filmen på ett väldigt effektivt sätt struktureras. Ankomsten och astronauternas vandring genom det främmande landskapet är väldigt effektivt i den dramatiska uppbyggnaden, här är Schaffners användning av landskapet mycket effektivt och musiken spelar även stor roll. Smink och scenografi är underbara och Heston är mycket bra i huvudrollen. Bland aporna sticker Roddy McDowall och Kim Hunter ut och även Maurice Evans. Sedan är ju så klart tvisten ett mycket fint grepp och även man redan känner till den är fortfarande scenen fantastiskt stark. Mästerverk!!! 5.
Ful_fisk
2016-01-02
Vilken lysande story det här är, alltså... Jag ondgör mig att jag känner till den så mycket efter det oundvikligt spoilade slutet och att man såg Burtons nyinspelning när den kom. Det här är nästan svårt att se med fräscha ögon. Men med allt detta sagt är jag imponerad. Mycket imponerad. Ser redan fram emot framtida omtittar. Suveränt!
2015-11-27
Charlton Hestons karaktär och skådespel är något som verkligen sänker filmen en hel del i mina ögon. Sen överraskar nyanserna (nåja) i storyn med hur vi människor behandlar så väl djur som människor och vår planet. Anti-vetenskaplighet är lika aktuellt idag för den delen också. Dessutom så tycker jag maskerna funkar väldigt bra och det är småspännande och intressant mest hela tiden. Positiv överraskning trots styltig inledning!
LacombeLucien
2015-04-26
Kult.
kirseberg
2014-11-29
Onekligen underhållande från början till slut, dock ser jag den idag mer som en obestridbar milstolpe för filmhistorien än en bra film.
2014-11-03
En klockren klassiker! Det är så här en film ska se ut. En bra handling, inte för komplicerad och inga riktigt dumma tvistar. Mycket bra skådespelare, i alla fall Charlton Heston.
PierreLunaire
2014-06-18
Det här är verkligen inte bra. Inte väl regisserat och inte väl spelat. Det enda som gör den värd att se är som en avspegling av den rädsla för mänskligehetens undergång som fanns i slutet av 1960-talet. Inte ens slutet blir drabbande utan det hela blir en matinefilm för sf-intresserade ungdomar. Som sådan en föregångare kanske till Star-wars. Vill ni se en både roligare och mycket starkare bild av denna rädsla för mänsklilghetens dumhet så se Kubricks film Dr Strangelove. Om ni istället vill se en intelligent och fortfarande sevärd sf från denna tid så se samme regissörs 2001. Här kan vi tala om klasskillnad.