2.9

Appaloosa

Två vänner anlitas för att försvara en liten stad från en ondskefull ranchägare, men allt blir mer komplicerat när en ung änka kommer till staden.

Originaltitel Appaloosa
Regissör Ed Harris
Manus Robert Knott, Ed Harris
Genre Drama, Kriminalare, Western, 2000-tal
Skådespelare Ed Harris, Viggo Mortensen, Jeremy Irons, Renée Zellweger, Lance Henriksen, Timothy Spall, Tom Bower, James Gammon, Ariadna Gil, Adam Nelson, Gabriel Marantz, Rex Linn, Luce Rains, Timothy V Murphy, Cerris Morgan-Moyer, Erik J Bockemeier, Boyd Kestner

2017-10-25
karlmats
2017-08-10
Jag är nog kanske ingen större western-fan trots allt. Appaloosa gör väl egentligen ingenting fel, förutom bitarna med Renée Zellweger då kanske, men ändå blir det inte mer än en axelryckning. Casten är ju fenomenal, Harris, Mortensen och en av mina små husgudar Jeremy Irons gör det här väldigt bra. Men handlingen blir ändå ganska tråkig och känns igen från andra filmer i genren. Harris upprepade gag med dåligt ordförråd blir så där lagom torrt som när gamlingar ska dra sina uttjatade skämt som inte varit roliga sen 60-talet, kanske var det bättre förr även för westerns. Sen hjälper det förstås inte att se den på tv4 som har långa reklamavbrott varje kvart, det kan ju sänka det mesta tyvärr. Men 2an är väl ganska stabil i slutändan.
92axha10
2017-03-14
Ed Harris fungerar bra som cowboy (Westworld?)
Murvel48
2017-01-26
Härligt ned en western av klassiskt snitt som omväxling. Dessvärre tappade den i tryck och tempo för ofta för att få ett högre betyg.
Jamesa
2016-10-15
Ett krasst Ok. Välgjord och snygg med västernkänsla. Dock tråkig historia och ingen fundering insmyger sig om hur det ska gå. Trovärdighet i läkande ?
deswhip
2016-08-12
Ed och Viggo's härdade gamla ansikten gör filmen sevärd, t.o.m bra!.
CinemaStrange
2015-04-12
western brukar funka men kändes bara som en lång transportsträcka
2015-01-08
Detta är ingen sprakande film som gör att man känner att man haft en stor filmupplevelse men det är ändå bra. Tempot i filmen har ett stadigt tempo som aldrig blir så långsamt att det blir tråkigt. Filmen största tillgångar är dock Viggo Mortensen och Ed Harris. Två väldigt kompetenta skådespelare som tillsammans är riktigt sevärda. Dessutom retar jag mig förvånande lite på Renée Zellweger. 3+
Adoniram
2014-04-17
Lysande. Coolare marshals får man leta efter. Tvärtemot alla andra tycker jag att Zellwegers karaktär tillför en intressant vinkling.
Zok
2014-02-23
Bra Western, även om Zellweger inte känns helt rätt i dettta sammanhang.