3.2

Applåd

Thea Barfoed är en hyllad skådespelare, men har en hel del problem i sitt privatliv. Hon försöker bland annat hitta tillbaka till sina barn.

Originaltitel Applaus
Alternativ titel Applause, Ensom
Regissör Martin Zandvliet
Manus Anders Frithiof August, Martin Zandvliet
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Paprika Steen, Michael Falch, Sara-Marie Maltha, Shanti Roney, Otto Leonardo Steen Rieks, Noel Koch-Søfeldt, Malou Reymann

bryngel
2015-09-05
Jag gillar Paprika Steen. Det hjälpte inte upp filmen dock.
Medlock
2014-12-31
Filmen får en trea - Paprika Steen en femma. Trine Dyrholm får väl anses vara Danmarks vassaste skådespelerska, men Steen är inte många snäpp sämre. Här briljerar hon stort.
haajen
2012-02-15
Steen är helt strålande, filmen är rent tekniskt väldigt ful men det gör inte så mkt då storyn tilltalar mig mycket. Dessutom blir det ju inte sämre av att Albees pjäs får en så framträdande roll i filmen. Stark fyra.
2012-02-15
Nästan helt ointressant, bäst var att Emil i Lönneberga var hennes son.

2012-02-12
Utförande - ljummet. Stämning, tema och Paprika - kick ass.
Gigi1943
2012-02-12
Stark trea pga Paprika, hon är alltid briljant, men filmen ärkanske lite för mycket förutsägbar.
2010-08-31
Förutsägbart så det förslår, fast så blir det ju när alkoholismen står i centrum. Paprika dominerar men balanserar emellanåt inte helt stadigt på den trådsmala gränsen till överspel. Det som länge var uppe på en klar fyra gled sakta ner till en stark trea... (9+/15)
jean1
2010-08-31
Håller med Dreamink till 100%. Berörde mig och filmen "stannar kvar", Därför får den en självklar 4:a av mig.
resegaranti
2010-02-03
Trots att ämnet är som skräddarsytt för Paprika och dessutom oerhört intressant, var det inte många scener som berörde mig. Från första rutan hade filmen samma stämning och tema rakt igenom och det blir extremt ensidigt och tröttsamt efter ett tag. Dessutom används den mest utstuderade och skrivapånäsantenderande tekniken som finns för att visa känslor - att filma ansikten i närbild - genom hela jävla filmen. Filmmusiken är ytterligare ett erbarmligt kapitel, så fort det började bli riktigt känslosamt kom det dramatisk vemodig musik för att göra det övertydligt i kvadrat. Det finns ett gäng fantastiska scener dock och i stort är det en ganska realistisk skildring, kanske lite väl logisk, känns lite konstruerad. Theas nervösa dialog i vissa scener är det absolut bästa med hela filmen. En godkänd debut ger en lövtunn trea.
Dreamink
2010-02-02
Riktigt, riktigt bra! Paprika Steen är helt fantastisk i huvudrollen!!