3.8

År 2001 – ett rymdäventyr

År 2001 - ett rymdäventyr är en nedräkning till imorgon, en karta till det mänskliga ödet, en strävan efter oändlighet. För att påbörja sin resa in i framtiden besöker Kubrick vår apliknande historia, och hoppar sedan framåt in i den koloniserade rymden och slänger bort astronaut Bowman till en oexploaterade delarna i rymden.

Originaltitel 2001: A Space Odyssey
Regissör Stanley Kubrick
Manus Stanley Kubrick, Arthur C Clarke
Genre Drama, Äventyr, Science Fiction, Mysterium, 60-tal
Skådespelare Gary Lockwood, Keir Dullea, Sean Sullivan (I), Robert Beatty, Leonard Rossiter, William Sylvester, Daniel Richter, Margaret Tyzack, Douglas Rain (röst)

Skapad 2019-12-18 av kboman
Handlingen i 2001 har beskrivits i de tidigare recensionerna, men går kortfattat ut på att någon eller något ingriper i utvecklingen hos några primitiva hominider vid någon punkt i det förflutn...   Läs mer »

Skapad 2019-12-01 av SantaClaus
En planet. ta ta tatatata! ... och apor som dyrkar en helig basilisk Det här är ingen vanlig science-fiction film! Den börjar väldigt underligt. På tjugo minuter finns inte minsta tillstymmels...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av ThePatient
- Vad är det för genre? - Genre... ha! Försöka kategorisera det enda okategoriserbara i filmhistorien... - Okej... - Jag tycker inte År 2001 är riktigt lika bra som *, men en rätt shysst rulle...   Läs mer »

quelnightmare
2019-12-13
Det finns ett fel med den här filmen som jag inte kan sätta fingret på.
2019-04-07
Att kalla den inledande delen med aporna för "the dawn of man" är väldigt oseriöst men i övrigt är den här filmen hur bra som helst!
servadac
2019-03-03
En del Generation Z här som inte här något attention span och inte förstår sig på film?
Pelle76
2019-02-06
Mästerverk!!
Spunks
2018-01-19
Nu har jag försökt att se den här filmen 4 gånger men jag har aldrig lyckats kolla klart på den. Den är SÅ TRÅKIG. Roliga idéer som säkert var häpnadsväckande 1968. Snyggt foto. Fantastiska effekter. Intressant/dramatisk musik. Det är en konstinstallation men inte en film för fan. SNARK. Vill bara poängtera att jag inte set hela filmen. Jag har på min höjd spolat igenom den men det GÅR inte att se den för den är så j*vla tråkig.
2017-12-29
Varför ge denna film fullpott? Den är ju astråkig att kolla på... tröttade på 20 minuter typ. Visserligen var det år sedan jag såg filmen, men jag tvivlar att jag skulle ändra uppfattning idag..
Ful_fisk
2017-10-03
Alltså, jag vill verkligen omvärdera detta till en femma efter en omtitt på bio och allting, men... Nja... Rent tekniskt är detta ett fenomenalt verk på så många sätt, men manuset... Jag stör mig egentligen inte på att det är så pretentiöst, vad som stör mig att att filmen berättar en sådan svulstig historia om evolution och allting, men samtidigt lägger majoriteten av speltiden på biten kring HAL, vilket egentligen inte har något som helst med evolutions-berättelsen att göra... Det blir lite som två filmer i en, vilka egentligen är riktigt bra, men som känns väldigt konstiga ihopkokade... Och nog finns här ett gäng transportsträckor också, dialogen känns t ex väldigt torftig. Så visst tycker jag om att titta på denna massiva pjäs, men jag kan inte stämma upp i hyllningarna till fullo. Kubrick har gjort många bättre filmer i min bok, och Solaris förblir för min del den ultimata sinnesutvidgande science fiction-resan.
dr_Robert
2017-09-20
Fascinerande film! Pretentiös är ju bara förnamnet. Och Kubrick tar tid på sig: vissa scener pågår i all evighet. Handling eller skådespeleri i traditionell mening är det inte riktigt frågan om, utan i högre utsträckning en estetisk upplevelse med drag av en LSD-trip. När jag ser om den på bio växer den - inte helt oväntat - så det vill jag verkligen rekommendera. (SF september 2017)
Pari
2017-06-10
I överlag stabil, älskar alla detaljer, mycket vacker och välgjord film. Tycker bara att slutet kändes en aning forcerat och lite snopet.
riddarkato
2016-12-08
Den bästa Science Fiction filmen som någonsin har gjorts. Och en av de bästa filmskurkarna HAL 9000.