3.1

Arabian Nights ? Volume III: The Enchanted One

Den sista delen i en triptyk fritt strukturerad efter den medeltida sagosamlingen Tusen och en natt och placerad i skuldkrisens Portugal. Scheherazade den sasanidiske vesirens dotter flyr från palatset och väver samman den ena sagan efter den andra om hur förhäxade män lär fåglar att sjunga.

Originaltitel As Mil e Uma Noites: Volume 3, O Encantado
Regissör Miguel Gomes
Manus Telmo Churro, Miguel Gomes, Mariana Ricardo
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Crista Alfaiate, Chico Chapas, Carloto Cotta, Américo Silva, Bernardo Alves
Filmnummer 120902

TobiasRydén
2017-05-15
Helt obegripligt att Gomes väljer att avsluta ett annars inspirerande och levande filmepos med ett skittråkigt Mitt i naturen-inslag om gubbar som gillar att fånga fåglar som hade varit okej i fem minuter men som tar typ två timmar. Men den inledande episoden var kul.
KimEkberg
2017-04-23
nog den bästa delen ändå. den övergripande strukturen för filmerna är att ha en del som är seriös och längre, och de korta är pinsamma buskisar. här är den långa delen mycket längre, vilket är bra, men har tyvärr så många textrutor i sig att man blir tokig till slut. hade varit skönt att få ta det lite lugnt efter så lång film. Men mycket sitter som det ska, fotografiet i vanlig ordning remarkabelt, och musikläggningen är dessutom lysande.
arvidsollenby
2016-02-02
En mäktig filmupplevelse att se alla tre på raken. Första delen är den svagaste (eller så var det för att man inte kommit in i det ännu), del två är den jämnaste med tre starka historier. "Varför valde de att avsluta med den sämsta och längsta berättelsen" frågade sig någon som satt bakom mig efter filmen. Jag håller INTE med, den sista berättelsen om "bofinks-männen" var visserligen den längsta men också det bästa jag sett på en bioduk på ett bra tag. Älskar att se människor som brinner för sina intressen.