3.9

Ärans väg

En omöjlig attack under första världskriget avbryts av de få överlevande soldaterna. Deras överordnade förstår inte situationen, utan vill statuera ett exempel, men soldaterna försvaras av sin modige regementschef.
Baserad på romanen "Paths of Glory" av Humphrey Cobb från år 1935.

Originaltitel Paths of Glory
Alternativ titel Helvetesbataljonen
Regissör Stanley Kubrick
Manus Stanley Kubrick, Calder Willingham, Jim Thompson
Genre Drama, Krig, 50-tal
Skådespelare Kirk Douglas, Ralph Meeker, Adolphe Menjou, George Macready, Wayne Morris, Richard Anderson, Joe Turkel, Christiane Kubrick, Jerry Hausner, Peter Capell, Emile Meyer, Bert Freed, Kem Dibbs, Timothy Carey

Skapad 2019-12-18 av ea1234
Ärans väg är en antikrigsfilm i högsta klass av mästaren själv Stanley Kubrick. Han har med denna film upprört fransmännen till den grad att filmen förbjöds i landet. Filmen hade även probl...   Läs mer »

Roswall
2015-11-11
Riktigt bra!
AddeColciago
2015-08-11
Bra drama och hyggliga krigsscener. Ärans män, men vems ära?
Podpolkovnik
2015-05-03
Intressant film med en passionerad Douglas i huvudrollen. Krigets misär och elände porrätteras utan pardon. Internationalens rader om att "...skjuta våra generaler och sjunga broderskapets sång" smyger sig fram från det undermedvetna.
cristian81
2015-03-27
Path of Glory är lite av en besvikelse. Filmen är tyvärr alldeles för kort vilket gör att den saknar djup av de viktigare karaktärerna och de känslomässiga scenerna kommer aldrig. Kirk Douglas är dock lysande och skapar magi i varje scen. (Spoiler incoming) Tyvärr så blir Pvt. Maurice Ferols (Timothy Carey) torrgråtande under avrättningen bara pinsam och det är ett under att en perfektionist som Kubrick nöjde sig med det agerandet. En bra film, men inte mer än så.
2015-01-02
Nu har jag just sett en fantastisk film. Jag trodde jag hade en viss koll på Stanley Kubrick och vad som var hans bästa verk men sent omsider inser jag att jag bara känner till den Stanley Kubrick från 60-talet och framåt. Allt tidigare har varit en dimma, en dimma jag nu hoppas ska lätta för i den så finns det i alla fall en guldklimp. 5-
Qhunden
2014-12-12
Inledningsvis kanske lite mossig, även om fotot är helt fantastiskt, och det är förstås efter krigsscenerna den växer. Otroligt fängslande så fort man vant sig vid stilen. Helt underbar dialog. "Sir, would you like me to suggest what you can do with that promotion?" Ny favoritscen?
Dele
2014-09-06
"Paths of Glory" är en snygg och effektiv skildring av kriget som företeelse, där Kubrick vågar gå rakt på sak och berätta sin historia utan smicker och rädsla för stora ämnen, något som väl kännetecknar det mesta han gjorde efter det här.
labi
2014-07-30
Kirk Douglas är fantastisk. Man sitter och blir jävligt förbannad, ett bra tecken på en lyckad film. Möjligen något rumphuggen, men slutscenen är nog bland det mäktigaste jag har sett på film. Snudd på femma.
erkanns123
2014-07-27
En av de bästa antikrigsfilmerna som någonsin gjorts. Kubrick är ett geni!
AlbinWesley
2014-07-16
Rekommenderad femma, helvete heller. Visst är det mycket som är lysande och då inte minst fotot, men jag fastnar verkligen inte för tonen i filmen. Lika lite här som i Dr. Strangelove. Besvikelse, även om det finns mycket att lyfta fram som suveränt.