2.6

Archangel

En brittisk professor som arbetar i Ryssland undersöker mysterier kring Joseph Stalins liv och död, mysterier som kan förändra Rysslands historia förevigt.

Originaltitel Archangel
Alternativ titel Döden väntar i Arkangelsk
Regissör Jon Jones
Manus Dick Clement
Genre 2000-tal, Thriller, Drama, Mysterium
Skådespelare Daniel Craig, Gabriel Macht, Jekaterina Rednikova, Lev Prygunov, Konstantin Lavronenko, Harry Ditson, Tanya Moodie, Alexej Diakov, Avtandil Makharadze, Anna Gerasimova, Claudia Harrison, Kaspars Zvigulis, Valerij Chernjak

KyLLo
2019-03-06
Jag såg den som film, så den finns väl både som miniserie och tv-film.
RichardEk
2013-07-17
En doft av Robert Ludlum ligger över denna tv-serie som lite missvisande presenteras som en film. En hemlighet uppenbarar sig, människor börjar dö, en vanlig person befinner sig plötsligt mitt i det. Det blir inte mer Robert Ludlum än så. I grunden ett hållbart koncept, förvisso, men filmen slarvas bort genom att man väljer att fokusera speltid och energi på fel ställen i handlingen.
LångeEdvin
2012-02-05
spännande och intressant gillar verkligen denna film och craig gör sin roll lysande.
jimmyringo
2009-07-28
Inget märkvärdigt direkt. Historien i sig är lite intressant, men snart rinner allt ut i sanden..
WederLight
2009-06-12
Daniel Craig lyfter filmen medan flera av de andra skådespelarna drar ner betyget. Finns en hel del paralleller till vad många menar är den politiska situationen i dagen Ryssland. En stark 3a skrapas ihop.
Brigante
2009-05-26
Inte det bästa man sett, men ändå. Det är något som gör att man håller intresset uppe. Daniel Craig gör ju som alltid en bra insats och även om några av birollsinnnehavarna agerar lite amatörmässigt lämnar skådespelandet inte mycket i övrigt att önska. Jag är kluven ändå. Jag gillar det samtidigt som det inte känns som att det är något särskilt.
Ola_Schubert
2008-10-05
Hela grundtanken med denna film, dess underliggande budskap, instämmer jag helt och fullt i. Sedan är det en annan femma att redan idag så består parlamentet i den Federativa Ryska republiken utav partier som liknar: Sverigedemokraterna, nationaldemokraterna och sveriges kommunistiska parti, (Fd kmpl(r)). Och andra partier hindras, både genom lagstiftning och praktiska åtgärder ifrån att komma in. Filmen tar dock inte hänsyn till vilka som har den egentliga makten i dagens Ryska Federativ republik, och, som det verkar, inte till vissa historiska fakta. En film som bygger på fakta om dagens situation skulle var minst lika skrämmande och mer realistisk Men grundanalysen stämmer och slutet fick mig att rysa. Så det får bli en svag tyra i betyg.
Blodskägg
2008-04-07
Kalkonski
bob_von_dylan
2008-01-12
Vet inte riktigt varför! Men den facinerar mig och jag har definitivt inte tråkigt!
Vanandapeus
2006-11-28
Krämfull med stereotyper och karaktärer som gör mig kräkfärdig. Det hade kunnat vara en ganska intressant film om den hade fokuserat på själva arvet efter Stalin i ryssarnas hjärtan och om man plockat bort allting som inte var ryskt. Det västeuropeiska har inget där att göra. Och var det någon annan än jag som reagerade på att den brittiske professorn som studerat på ryskt universitet bara verkade förstå ryska (och ryssar) när det passade honom?