Ariane

Romantisk komedi. Den unga och oskuldsfulla Arianes far är privatdetektiv med uppspårande av otrogna män och kvinnor som specialitet. En dag när Ariane tjuvlyssnar på ett samtal mellan sin far och en bedragen manlig klient, hör hon den bedragne mannen planera att skjuta ihjäl en medelålders playboy som stulit hans fru. Ariane bestämmer sig för att avvärja situationen och snart befinner hon sig själv i en hemlig romans med playboyen.

Originaltitel Love in the Afternoon
Regissör Billy Wilder
Manus I A L Diamond, Claude Anet, Billy Wilder
Genre Romantik, Komedi, Drama, 50-tal
Skådespelare Gary Cooper, Audrey Hepburn, John McGiver, Maurice Chevalier, Van Doude

2017-11-09
28 års åldersskillnad och Cooper är påträngande, träig och helt utan charm. Inte ens Hepburn är särskilt charmig i den här stenålderssmörjan. Så mycket av relationen och humorn bygger på svartsjuka och kvinnlig renhet att jag mer äcklas än roas. Dessutom är det bra tråkigt när så mycket av scenerna bara är evighetslånga meningslösheter med bara 2 skådisar som interagerar. Med tanke på hur rollen är skriven förstår jag att Cary Grant tackade nej, men Cooper är en av dom sämsta castningar jag sett, något bättre borde dom ha hittat. Det i särklass sämsta jag sett av Wilder hittills.
Raimo_1985
2014-04-15
Den imponerade inte på mig alls. Men klart att det spelade roll att det var engelskt tal och spansk text. På Cinemateket. Det blev en soppa för mig. Kanske hade det blivit en trea om jag hängt med bättre....Aja.
Tonti
2014-04-13
Hepburn spelar återigen rollen som naiv och ensam flicka som blir kär i världsvan och överårig gobbe. Precis som i Donens funny face förlöjligas europeiska intellektuella medan rikedom och en putsad fasad utmålas som ett rimligt livsmål. Det kan man ju överleva om det bara görs med finess men detta är tyvärr en Wilder i dålig form. Trots en del väldigt fyndig dialog saknar filmen tajming och tempo och de inblandade skådisarna är svaga. Coop är inte ens charmig och helt fel för rollen. Chevalier gör att man tänker på den än långt mer katastrofala och könsstereotypa Gigi. Hollywood älskar att använda Paris som kuliss men tillfällena det utnyttjas väl är ytterst få.
Flonk
2011-11-21
En av få misstag från Wilder, åldersskillnaden mellan karaktärerna är som någon sa är nästan äcklig. Att de ens funderade på att ha Cooper i huvudrollen är ett mysterium, Hepburn däremot gör som vanligt inget fel. Å visst irriterar man säg på den franska brytningen.
Mikka
2011-10-08
Helt fantastisk romantik med rapp och fyndig dialog. Det är tredje gången jag ser den och jag måste höja betyget till en femma. Den är inte helt perfekt; men å andra sidan, vilken film är det?
MladyMilenka
2011-08-30
Visst har filmen kvaliteter men relationerna som skildras mellan könen är så genomruttna att det blir ett bottenbetyg. Till och med 1957 borde dessa stereotypa könsskildringar väckt en del anstöt, om inte annat på grund av åldersskillnaden mellan filmens Ariane och Mr Flannagan.
MaraJade
2010-08-17
Filmen kunde ha tjänat på att vara lite kortare men förutom det så var den helt ljuvligt att se på igen.

2009-04-13
På tok för lång.
thefox
2008-05-05
Alldeles för lång. En av Wilders svagare. Cooper passar inte in särskilt bra här.
Xiaowen
2005-12-26
Audrey Hepburn kysser alltid äldre män...men med gubbstrutten Gary Cooper passeras ändå en gräns för vad det går att överse med. Den miscastingen förstör hela filmen.