Arne Dahl: Upp till toppen av berget

Vem var egentligen måltavlan när en svensk familj, två vuxna och ett litet barn, sprängdes till döds strax utanför Amsterdam? En svensk journalist och ett ovanligt sprängmedel kopplat till ett holländskt narkotikasyndikat är det enda A-gruppen har att utgå ifrån när fallet hamnar på deras bord. En brokig samling poliser bildar över en natt A-gruppen, en specialenhet inom den svenska polisen vars uppgift blir att utreda särskilt våldsamma och komplicerade våldsbrott. Utredningarna stäcker sig ofta bortom alla tänkbara gränser vilket påverkar poliserna hårt, både som kollegor och som människor. I rollerna ser vi Irene Lindh, Guldbaggebelönade Shanti Roney, Guldbaggebelönade Claes Ljungmark, Matias Varela, Magnus Samuelsson, Malin Arvidsson och Niklas Åkerfelt.

Originaltitel Arne Dahl: Upp till toppen av berget
Alternativ titel Arne Dahl 3
Regissör Jörgen Bergmark
Manus Cecilia Börjlind, Rolf Börjlind
Genre Action, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Shanti Roney, Irene Lindh, Claes Ljungmark, Matias Varela, Malin Arvidsson, Magnus Samuelsson, Niklas Åkerfelt, Vera Vitali, Jacob Nordenson, Sven Ahlström, Peter Schildt, Freddy Åsblom, Sofia Zouagui, Frida Hallgren, Mats Blomgren, Sanna Mari Patjas, Bas Keijzer, Pablo Leiva Wenger, Carina Jingrot, Bisse Unger, Aliette Opheim, Sanna Mari Patjas, Katharina Cohen, Susanne Barklund, Rolf Lydahl, Ebba Ribbing, Ulricha Johnson, César Sarachu, Claes Hartelius, Lena Carlsson

2021-03-01
Satans spetig soppa med för många spår & sido-historier. Den egentliga storyn försvinner i en dimma av för mycket av allt/ Stabil 1a.
HerrNenne
2016-04-26
Segt, långsamt och ointressant.

2016-01-04
Du tuller ikke med Gunnar. +3.
2015-07-20
Tredje mötet med A-gruppen startar på ett sådant långsamt sätt att även om det hela tiden blir bättre och bättre genom speltiden så känns helheten inte helt lyckad. Jag hade gärna kapat minst en halvtimme här. Godkänt men inte mycket mer. 2+

2014-07-21
Denna tredje del i filmserien är den i särklass sämsta hittills. Huvudhistorien är riktigt svag och det tycks de insett själva också eftersom sidospåren med karaktärsutvecklingen samt deras privatliv i övrigt nästan tar över handlingen. Huvudstoryn måste vara betydligt bättre än i denna film för att man som tittare ska fängslas. 5/10.
hoolabandoola
2014-04-19
Den här var fortfarande bra, helt okej. Men den var mycket sämre än de tidigare filmerna tycker jag.
2013-11-04
Det här blir iaf bättre och bättre för varje film, det får man ge dem, men tyvärr startade de på så låg nivå att det blir en lång klättring innan de kan nå nån form av anständighet. Skådespelarna börjar åtminstone kännas mer bekväma i sina roller nu, problemet är dock fortfarande att i princip alla karaktärer är väldigt fåniga. Men Jacob Nordenson sköter sig bra i vad som ändå är en ganska bra karaktär. Storyn den här gången är okej i den mening att man blir engagerad i den som tittare, men dålig i den mening att den bygger alldeles för mycket på sammanträffanden. Men man får väl ta det för vad det är, och då säger jag ändå att det funkar
2013-11-04
Lite motvilligt börjar jag gilla det här gänget, trots deras töntighet. Töntigheten beror mest på hur det framförs, till slut blir det en del av charmen. Nägon jag inte kan förlika mig med är rollen som Matias Varela spelar och det övergår mitt förstånd hur tjejerna kan falla för en sådan pajas. Själva fallet tar jag på allvar, men trean är svag.
Luciphere
2013-05-04
Blekare en de två första filmerna. Svagare manus och interaktion mellan A-gruppen som normalt är en stor behållning är mindre skarp.
Zebulonm
2013-04-27
Magnus Samuelsson e verkligen bra som skådis. Gillar denna serie.