3.6

Arrival

En språkexpert rekryteras av militären efter att utomjordingar har landat runt om i världen. Syftet är att försöka ta reda på om de är fredliga eller utgör ett hot.

Originaltitel Arrival
Alternativ titel Story of Your Life
Regissör Denis Villeneuve
Manus Eric Heisserer
Genre Drama, Mysterium, Science Fiction, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker, Michael Stuhlbarg, Mark O'Brien, Tzi Ma, Abigail Pniowsky, Julia Scarlett Dan, Jadyn Malone, Frank Schorpion, Lucas Chartier-Dessert, Christian Jadah, Julian Casey, Andrew Shaver, Pat Kiely, Sonia Vigneault

Skapad 2019-12-08 av AugustDellert
Arrival är den senaste produktionen från hyllade regissören Denis Villeneuve [Prisoners, Sicario, m.fl.] och det är en intelligent och relativt lågmäld sci-fi rulle som påminner om filmer som K...   Läs mer »

V70
2019-11-03
Amy Adams är en favorit så det känns tråkigt att hon (enligt min mening) är fel-castad här. I övrigt en toppenfilm.
Rele
2019-06-15
En bra och väl gjord Science Fiction med flera duktiga skådespelare. Jag ger en fyra.
Trangor
2019-04-17
Interstellar möter Mulholland Dr. Klart sevärd även om den är lite lökig.
Greystalker
2019-02-14
I gränslandet mellan 4 och 5! Att lyckas visualisera cirkulär tid är enastående. Rekommenderas varmt!
Ranma
2019-02-10
Mycket intressant och väldigt välgjord. Jag hade önskat lite mer grottande i själva lösningen på den stora frågan, men på det hela taget en väl sevärd, lågmäld sci fi-film.
Hengman
2019-02-08
Inte en enda ostig sexscen, tröttsam actionupptrappning eller fula datorgjorda monster - därmed bättre än 99% av alla andra sci fi-filmer. Dessutom välgjord och spännande fram till de sista översentimentala minuterna. En högklassig sci fi för en mogen publik.
jopjop
2019-01-06
Idén är ju OK, men filmen är riktigt töntig.
TimBuckley
2018-10-14
(rek 4a) Fint slut. En film som förutsätter att den som tittar har egna känslor att fylla filmens gång med. Dock så hade jag uppskattat en dialog med fler tankar nu när när inte manuset är drivet av direkta fysiska händelser. Mittentimman blir lite innehållslös och seg, trots att själva hantverket är gott. Men slutet som sagt ett bra sådant.
2018-09-16
Kass!
Arensberg
2018-03-15
så synd att det gör collage av "hur vi knäcker språkkoden" -biten, det är ju den man vill ha mera av!!