3.5

Arsenal

Baserad på sanna händelser från 1913, då en grupp bolsjeviker strider mot kontrarevolutionära nationalister i Kiev. Övernumrerade av nationalistiska trupper, visar bolsjevikerna prov på deras revolutionära glöd.

Originaltitel Arsenal
Alternativ titel January Uprising in Kiev in 1918
Regissör Aleksandr Dovzjenko
Manus Aleksandr Dovzjenko
Genre Drama, Stumfilm, Krig, 20-tal
Skådespelare Amvrosi Butjma, Semjon Svashenko, Georgij Khorkov, Dmitrij Erdman, Sergej Petrov, Nikolaj Nademskij

sunvalley
2014-12-05
Andra filmen i Dovzjenkos så kallade Ukrainatrilogi. Det religiösa-mystiska inslaget från Zvenigora är borta. (Förutom detaljer som ett porträtt av en man som börjar röra på sig.) Jag tror att det är till filmens nackdel. Arsenal känns mer som en propagandafilm än den tidigare. Sedan blir det svårt (för någon som inte har stenkoll på den ukrainska historien) att hålla reda på allting som händer i mitten av filmen. Men det är ju inte berättelsen som är grejen: montagetekniken och klippningen firar triumfer i filmens bägge ändar. Och det finns inslag av pacifism och kritik av krigshetsen som tonar ner filmens ganska obehagliga slut.
Tonti
2014-04-30
Oerhört suggestiv inledning som sagt, sedan blir det mer av typiskt sovjetiskt revolutionsmontage även om hästskjutsscenen är riktigt fin. Dovzjenkos bildkompositioner är häftiga och jag gillar att det finns inslag av mystik som att hästarna kan prata och en tavla börjar röra på sig. Men bitvis är den precis så där maskinell och onyanserad att man tröttnar. Bilden av arbetaren i slutet som någon slags oövervinnelig halvgud är bara läskig.
Tabu
2013-07-03
Inledningsvis mycket engagerande ja... Om man visste mer om hur de faktiskt hade det i n n a n revolutionerna skulle man med all säkerhet se lite annorlunda på deras dystra historia...
Slowdive2
2013-02-26
Jag instämmer helt i Sznax recension av filmen. Stark första halva - sen önskar jag att någon som förstått mer hade kunnat förklara för mig vad som hände i filmen. Jag vill förstå det historiska skeendet som filmen försöker beskriva - men som blir otillgängligt för en tittare som inte vuxit upp i Sovjet/Ryssland/Ukraina.
pufred
2012-01-14
Otroligt filmspråk men inte lika poetisk som Zvenigora. gillade bäst skrattgassekvensen. snygga krigssekvenser. Men jag tappade intresset efter ett tag. 3- ?
Sznax
2011-12-11
Inledningen är oerhört vacker och foto är genomgående oerhört bra. Men ungefär halvvägs in i filmen så börjar man tappa spåret. Vilka slåss och vilka är vilka. Alla är klädda nästan likadant och det ges få förklaringar. Det gör att man till slut tappar intresset och bara tittar på bilderna. Betyg 6.4
Peter_17
2010-04-19
"We want Sovjet power!"
emilstjernholm
2009-10-21
Dovzhenko utmanar onekligen åskådaren med en krävande, men ack så givande, klippning. Intressant med kontrasterna mellan långsamma stillbilder och mer dramatiska sådana. I mångt och mycket briljanta montage.
thegoodold
2007-10-08
Inte lika jämn som Jorden men mer konstnärlig. Åter igen otroligt snyggt klippt, inte riktigt lika vasst fotat dock men ändå redigt bra. Väldigt stabil film och en klar fyra för Dovzhenko.
Hangaround
2007-09-12
Dramaturgiskt missfoster är en bra benämning på den är sörgiga smörjan dåligt berättande. Effektiv propagande för sin tid, stundtals obegriplig för den ironiska 20-nånting åringen. Snygga, snabba och framför allt effektiva montage ger filmen ett passande betyg.