3.5

Arsenik och gamla spetsar

Två tillsynes oskyldiga gamla damer har en annorlunda hobby. De förgiftar ensamma män som de sedan begraver i sin källare. Deras brorson får av en tillfällighet reda på deras högst omoraliska förehavanden – men vem kan ange två rara gamla damer?

Originaltitel Arsenic and Old Lace
Regissör Frank Capra
Manus Julius J Epstein, Philip G Epstein, Joseph Kesselring
Genre Komedi, 40-tal
Skådespelare Peter Lorre, Cary Grant, Priscilla Lane, Jack Carson, Raymond Massey, James Gleason, Josephine Hull, Edward Everett Horton, Jean Adair, John Alexander (I)

StureStenhög
2019-01-08
Det här fick man att falla på plats riktigt snyggt. Allt är i grunden totalt osannolikt givetvis, men när man väl har satt alla osannolika bollar i rullning, så utvecklas hela händelseförloppet på ett sätt som framstår fullkomligt organiskt, och det är skickligt. Humorn känns dessutom ganska mörk för en film från den här eran, och det uppskattas. Lorre och Massey är höjdpunkterna medan jag blir lite trött på Cary Grants överspel, men det verkar ju han själv ha blivit också. Lite väl farsartat, och lite för mycket slapstick blir det för min smak, men annars blev jag ändå förvånad över hur roligt det här faktiskt var
mammene
2018-12-30
Så klurigt och så roligt, en härlig blandning och att det hela gick ihop. Gary Grant lär ha haft rätt roligt i sin roll och nog de övriga också, skickligt utfört och så mitt i prick för min "humor".
myslas
2017-01-18
Fartfyllt och väldigt roligt. Det enda negativa är att Cary Grant är lite väl hysterisk. Massey och Lorre är däremot fantastiska som skurkar. Extra plus för snyggt foto.
escaperel
2017-01-13
Cary Grant brukar i hans komedier ligga på gränsen av vad man står ut med, men här blir han för mycket och därmed också filmen i sin helhet. Stundtals är den dock väldigt rolig. Einstein och "Karloff" är bland de bättre filmskurkarna jag någonsin sett bör tilläggas!
supermancover
2016-09-04
Hade inga förväntningar direkt innan, men oj, så förvånad jag blev! Sjukt mysig och rolig film. Charmig men liiite för lång. Cary Grant är super.
BSBully
2015-11-18
CHAAAAAAAAAARGE!
emmacecilia
2015-08-22
Faktiskt jättejobbig. Kanske lite rolig men mest enerverande.
2014-12-31
Jag vill börja med att återigen hylla skådespelaren Cary Grant som jag tycker var en underhållare och skådespelare av stor klass. Det mest spännande med denna film var dock att den levererade en blandning av genrer som jag ytterst få gånger tidigare, om någonsin, sett. Dels har vi komedi som får mig att skratta, sedan har vi den ljuvlig svart humor som jag inte trodde mig finna i en film från 1944. Förutom dessa genrer får vi också en thriller. På något sätt skapar Capra en riktigt bra film. 4-
2014-08-10
Gör sig betydligt bättre på scen. (5/15)
Lotso
2014-07-12
Frank Capra är åter igen i toppen med sin film. Detta var en riktigt bra svartkomedi film och troligen i min topp 10 favoritlista på just svarta komedier. Filmen visste exakt när den skulle vara rolig, dramatisk och även romantisk och allt funkade perfekt. Men vad som gör filmen sevärd är Cary Grants reaktion till allt som händer i filmen. Hans ansiktsuttryck, skådespeleri och utförande i denna filmen är riktigt underhållande och en hel del over the top. Vilket Grant själv inte tyckte om så mycket och anser därför detta vara hans sämsta rollpresentation vilket jag inte håller med om. Det är just de som gör honom så bra i filmen precis som hans karaktär i North by Northwest. Han är bara denna vanliga killen som har det perfekt som råkar hamna i en situation som han inte har med att göra egentligen. Filmen påminde också lite om en annan Hitchock film nämligen Rope. Då nästan hela filmen tar palts under riktig tid och in princip hela filmen utspelar sig i ett och samma rum och där är en dödskropp gömd i rummet. Filmen börjar vanligt som en vanlig romantisk film men spårar ut totalt på ett mycket positivt sätt när Grant får veta om att där ligger en död kropp under soffbänken. Och av en konstig anledning utspelar sig filmen på Halloween så den funkar även som en Halloween film. Har du inte redan sett denna är den ett måste en de roligaste svarta komedierna jag har sett på ett bra tag. CHARGE!