3.3

Art of Violence

Tatueringstraditionen inom det ryska fängelse­systemet går tillbaka till 1930-­talet, då de hårdaste fångarna började pryda kroppen med specifika motiv för att visa sin status. En hel vetenskap av symbolik berättade vem man var, vilka brott man begått och var man befann sig i hierarkin. Mördare, tjuvar och våldtäktsmän ? alla har de sin historia inskriven i huden. På ­Rysslands fängelser lever brottslingar som djur under fysiska och psykiska tortyrförhållanden som eliminerar all slags värdighet. En tillvaro full av ­oskrivna lagar där rätt tatuering kan göra dig onåbar och fel kan kosta dig livet. Art of Violence gav inspiration till David Cronenbergs film Eastern Promises.

Originaltitel The Mark of Caïn
Regissör Alix Lambert
Manus Alix Lambert
Genre 2000-tal, Dokumentär

craptastic
2012-12-07
Jo.. det är ju rätt intressant. Men den där tatueringsbiten var ju svagast i hela filmen. Det som var spännande var ju att få en rund vandring i gråa, trista, ryska fängelser.
Vitus
2012-07-06
för lite om tatueringar och för mycket om hur hemska ryska fängelsen är. det kunde man ju lista ut själv.

2011-11-10
En käftsmäll - 50 gubbar i en cell för 16. Och så fortsätter det. Jag har läst på en del om deras tatueringar och blev lite besviken att det inte handlade mer om dem, men dokumentären i sig är så fängslande (no pun intended) att det inte gjorde något i slutändan.
foppa99
2011-08-21
intressant
Ola_Schubert
2009-05-29
En mycket intressant film. Inte pga tatueringarna, som inte intresserar mig speciellt. Utan för att det brutala ryska fängelsesystemet visades upp. Jag ser det som en del av det ryska samhällets röta. En kille ger exakt samma blick som Putin: En blir fånge, den andra ledaren. Dessutom är det intressant hur kulturen, i olika former, hjälper människorna att klara av omänskliga förhållanden. Vilket får mig att fråga mig vilken funktion vår svenska kultur har för oss? Sedan kan man ju bara skratta åt kriminalvårdens klagan över sk "överbeläggning", när man sett denna film. En svag fyra i betyg är den värd alla gånger.
kabir
2008-07-30
finns f ö på sf-anytime.
kabir
2008-06-08
Intressant dokumentär. Handlade kanske inte så mycket om tatueringar som jag hoppats, men en skrämmande inblick i rysslands fängelseliv fick man iaf.