2.6

Art School Confidential

När Jerome börjar på konstskola är han nöjd med och stolt över sin talang. Han vill bli nästa Picasso, inte minst för att få damer, och i krokimodellen Audrey hittar han sin musa. Men det går dåligt i klassen och elever han tycker har mindre talang får bättre kritik och han känner sig förbisedd. Det som upprör honom mest är hur Jonah, en kille som ritar som en tioåring, får uppmärksamhet inte bara av klassen utan även av Audrey. För att vinna tillbaka sin musa måste Jerome komma på ett sätt att få högsta betyg och därmed en utställning.

Originaltitel Art School Confidential
Regissör Terry Zwigoff
Manus Daniel Clowes
Genre Komedi, 2000-tal
Skådespelare Steve Buscemi, John Malkovich, Anjelica Huston, Jim Broadbent, Matt Keeslar, Michael Lerner, Roxanne Hart, Ethan Suplee, Katherine Moennig, Sophia Myles, Adam Scott, Nick Swardson, Jack Ong, Max Minghella, Joel David Moore

StureStenhög
2017-10-28
Ganska ordinär i flera avseenden, men jag gillar ändå hela grejen med en massa pretentiösa konstelever i ett klassiskt collegefilm-format. Det är också det hyfsat färgstarka persongalleriet som får det här att lyfta sig lite över mängden. Det blir småkul och underhållande hela vägen
acrylamid
2013-04-14
Den här filmen har riktigt dåligt manus, vilket gör att inget känns trovärdigt.
JimCarrey
2012-11-13
Jag snabbspolade mig igenom slutet. Det här var riktigt dåligt. Tror jag kom på tanken att se det för att Malkovich var med, han brukar ju kunna rädda även kassa rullar men det här var flopp. En jag verkligen är allergisk mot är Joel David Moore. Drog på smilbanden två gånger under filmen såååå tvåa
answai
2012-08-30
Idén är egentligen ganska bra, men ack vad dåligt genomförd.
Kajanus
2012-07-24
En lovande premiss som fäller krokben på sig själv redan efter 15 minuter och lyckas efter det aldrig att resa sig upp. Firma Zwigoff/Cloves, som gjorde allting rätt med Ghost World, gör det mesta fel i denna stiliga, men tomma soppa. Max Minghella är dock riktigt bra, vilket han även visat i andra filmer.
john81alex
2012-06-05
Jag har gått på konstskola och det är överraskande träffsäkert alla de karaktärer och situationer som finns med i filmen! Tyckte filmen var bra rakt genom, men slutet kändes kanske lite överdrivet. Kan tänka mig filmen ger mest värde om man gått på en konstskola och kan känna igen sig.
lemursmurf
2012-01-13
Daniel Clowes tidigare rätt så roande svartsyn har här spårat ur i ett blint människoförakt. Man tycker synd om skådespelarna, en och annan ångrar nog bittert sin medverkan i den här dyngfilmen.
Fretoosman
2011-09-28
Slutet är bara så himla osympatiskt och dumt, synd eftersom jag tyckte resten var hyfsat trivsam, en del övertydliga karaktärer men det fungerade på en mellanmjölks intellektuell nivå. Vet inte riktigt vad man ville säga med slutet men fyfan vad dem bara pissade ner på hela filmen, svag 3a
sfrank
2010-10-06
en bajsmacka du inte bör bita i
jonbo
2010-04-29
Tappar ju längre den pågår.