2.8

Arthur och Minimojerna

10-åriga Arthurs morfar försvann spårlöst för fyra år sedan och nu riskerar hans mormor att förlora huset om hon inte kan betala alla räkningar. Arthur ger sig av för att söka efter skatten som hans morfar hade med sig från Afrika. Han hittar en hemlig väg till Minimojernas land och befinner sig plötsligt i en fantastisk värld full av överraskningar. Tillsammans med minimojernas prinsessa ger sig Arthur av på ett farlig äventyr i sin egen trädgård.

Originaltitel Arthur et les Minimoys
Alternativ titel Arthur and the Invisibles, Arthur and the Minimoys
Regissör Luc Besson
Manus Luc Besson, Céline Garcia
Genre 2000-tal, Animerad, Familjefilm, Fantasy
Skådespelare Penny Balfour, David Bowie (röst), Snoop Dogg (röst), Mia Farrow, Freddie Highmore, Toinette Laquière, Madonna (röst), Jimmy Fallon (röst), Doug Rand, Robert De Niro (röst), Harvey Keitel (röst), Emilio Estevez (röst), Jason Bateman (röst)

Dutch
2015-04-12
Shit va pinsamt o skryta om sin läsutveckling
2014-12-22
Jag såg denna film tillsammans med 22 st 9-10 åringar vilket var en riktigt trevlig upplevelse. Vi såg denna film med svenskt tal då i denna ålder så har inte alla 9-10-åringar ännu kommit dit i läsutvecklingen att de kan/hinner läsa textningen. Detta var inget problem för mig för när man ser film som detta så är det bara något positivt. Ger helt klart härliga barndomsminnen. När filmen var klar tänkte jag att detta var ju riktigt bra men ju längre tid som går så tappar den i aktning. 3-
Lotso
2014-07-18
I sin helhet en ok familjefilm att sätta på när du inte hittar eller kommer på någon annan att kolla på. Handlingen är lite små gullig och harmlös, men karaktärerna får vi aldrig riktigt lära känna, Freddie Highmore var som vanligt irriterande, animationen inte så värst bra och den saknade det där lilla extra som gjorde att det aldrig riktigt blev en underhållande eller spännande äventyrsfilm utan mer en lugn sitt stund. Vad som förvånade mig mest är att Luc Besson står för regi och manus och skrev tydligen boken också filmen är baserad på, tänka sig att Léon snubben tog en rejäl vändning!
Silvanesti
2013-12-02
Första biten är smågullig/smårolig, sedan spårar det ur och blir pårökt, sexistiskt och helkonstigt. Ok, jag tjöt av skratt då och då, men det var mest åt hur vriden filmen var och oh my god, visar man sånt här för små barn??
FelixLindgren
2013-10-01
Lyckades se hela skiten utan att veta vem som regisserat den. Jävlar vad många lösa trådar om barnsexskämt och röka gräs är kulbudskap som knöts ihop när eftertexterna kom. Kan frankrike sluta vara så efterblivet sexistiskt? Antagligen inte. Det känns också som att hela filmen har budskapet: att cykla med hjälm är töntigt. Lite som att fransmän har något slags nationalkomplex över 1800-talets waterloofiasko att de hela tiden måste hävda sig. En hel jävla nation byggd på "kolla vad många cigaretter jag kan röka *host host".
Halofreak92swe
2013-01-24
Riktigt bra, snyggt gjord, vuxenampassade skämt och härligt invecklad handling tycker jag. Luc Besson är en mästare i mina ögon och han har lyckats väldigt bra med den här barnfilmen. Inte alls löjlig eller barnslig på ett sådant sätt som många liknande filmer ofta är. Den är ganska smart, visst finns det många luckor och det blir lite hoppigt ibland men allt som allt riktigt snygg film! En hel del sköna röstskådespelare också! Är den alltså dubbad eller? För om den är det så är det riktigt snyggt gjort. Det stod nämligen en massa franska namn på röstskådisarna i eftertexterna och jag var övertygad om att jag hörde Snoop Dogg. Gillar att de blandar animerat med otecknat :) Stark 3, snudd på 4!
karlstadtös
2011-07-31
Fånig och inte så barnanpassade skämt.
Brinkmann
2010-08-21
En på alla sätt äcklig och motbjudande film. Framförallt det pedofila temat med en kärlekshistoria mellan en tioåring pojke och en vuxen kvinna. Men så är ju också Besson i likhet med Gainsbourg fransman.
83-Echoes
2010-05-17