2.8

Arvet

En falsk spådam och hennes pojkvän lurar folk på pengar. En äldre dam söker upp paret för att hitta sin sedan länge försvunne brorson. Samtidigt finns ett annat par som kidnappar folk i San Fransisco-området. Dessa människors vägar möts och ett smärre kaos utbryter...

Originaltitel Family Plot
Regissör Alfred Hitchcock
Manus Ernest Lehman, Victor Canning
Genre Thriller, Kriminalare, Komedi, 70-tal
Skådespelare Ed Lauter, Barbara Harris, Bruce Dern, Karen Black, William Devane, Katherine Helmond, Cathleen Nesbitt, William Prince, Nicholas Colasanto, Warren J Kemmerling, John Lehne

andybrando
2016-12-03
Beskedlig underhållning som aldrig blir riktigt trovärdig. Oinspirerad Hitchcock går på rutin.
2016-10-16
En bra, spännande och stundvis även ganska rolig film med bra skådespelare.
Mat1az
2016-10-15
Inte helt tokig. Annorlunda.Gillar Dern. Ingen direkt spänning, men småkul upplägg som var intressant att följa. Dock hade jag mycket svårt för bilscenen, som är som hämtad från nån billig buskiskomedi. Herre jävlar i gud! Det känns som att det aldrig skulle ta slut! Höll nästan på att stänga av filmen här faktiskt. Som tur är stabiliseras läget en bit efteråt. Landar någonstans i mitten.
BarryHero
2016-01-20
Annorlunda Hitchcock-film. Spanningen uteblir lite i och med att man far folja bada paren. Inger kommer egentligen som en overraskning. Gillade Bruce Dern och de kalifornska miljoerna. Relativt svag trea.
Solidus
2015-10-04
Som många medlemmar skriver, så blev detta Hitchcocks sista film och det är ett verk som är varken bu eller bä. Det väl väldigt nedtonad och blygsam liten historia som Hitchcock presenterar med sympatiska huvudkaraktärer. Humorsekvenserna är dock väldigt ojämna och återigen blir det mycket fars av det hela. Slutresultatet är dock charmig liten film med en godkänd historia bakom sig, men som tyvärr känns mer producerad för TV än till bioformatet. Jag känner mig väldigt neutral till "Arvet".
Jannebanan
2015-07-26
Hitchcocks sista långfilm. Saknar lite av det bisarra som annars alltid har karaktäriserat hans filmer, annars helt ok med bra skådespelarinsatser. Stark 3:a!
2015-01-12
Hitchcocks sista film kommer med en historia som är charmig, spännande och underhållande. Skådespelarna sköter sig och det finns klart kvalitéer i filmen. Inte någon av hans bästa filmer men en Hitchcockfilm av sämre kvalitè är fortfarande bättre än många andra filmskapares filmer. 3+
jlam
2015-01-11
2:a, 3:a...Vissa scener såsom den ändlösa seansen i början indikerar att Hitchcock inte fattat att han nu var verksam på 70-talet och inte kvar i 50-talet. Nåväl, något visst har den allt, bl a ett grymt framträdande av Ed Lauter som bilmekanikern.
Ful_fisk
2014-12-18
Hitchcocks sista film, en underhållande thrillerkomedi där Bruce Dern och Barbara Harris spelar två fattiga småsvindlare som råkar hamna i en härva som övergår deras talanger och innebär riktig livsfara. Mysig, småspännande och rolig. Lite kul att det minnesvärda soundtracket är gjort av John Williams också! Ingen originell film direkt, men underhållande rakt igenom.
Raimo_1985
2014-07-22
En av de sämre Hitchcock jag sett, kanske den sämsta. Töntig, men det mest anmärkningsvärda är att Bruce Dern inte spelar den mest irriterande karaktären. Blanche är helt enerverande.